maandag 30 juli 2012

Terug in het land

ASCHWIN:

Na drieënhalve week Zuid-Frankrijk (Gorges du Verdon en de Languedoc) zijn we weer terug thuis. Het waren weken vol zon, rust, relaxen én... prachtige hardlooplandschappen. Vooral rondom de Gorges was het heerlijk om me voor te bereiden op mijn volgende hardloopwedstrijd (Trail des Fantomes) op 19 augustus as. Prachtige trailpaden die mij de kans gaven om een tweetal weken heerlijk te trainen op dit soort bergachtige bos- en keienpaden. De derde week liep ik mijn hardlooprondjes bij de kust, over de uitgestrekte duin- en zoutvlakten van de Languedoc.

Aangezien de temperaturen al deze weken niet onder de 28 graden kwamen, was het zelfs moeilijk om 's ochtends of 's avonds mijn lange duurlopen uit te voeren. Mijn heupgordeltje met drinkflesjes bleek al gauw veel te weinig water te kunnen bergen voor de duurlopen langer dan anderhalf uur.
Een plaatselijke Decathlon bood uitkomst: daar vond ik een lichtgewicht trailrugzakje voor 1 liter water. Ik kocht het niet enkel voor dit soort trainingen in dit extreme weer, maar meer ook voor de trailrun in de Ardennen die er zit aan te komen. Ten eerste ben ik bang dat mijn heupgordeltje met flesjes te weinig water kan dragen voor die 25-km-trail, maar ook vanwege het feit dat ik het gewoonweg niet lekker vind lopen. Zeker als er geklommen, gedaald, gesprongen moet worden, verschuift zo'n gordel snel bij mij; het blijft niet vast rond mijn heupen zitten en gaat dan 'bungelend' rond mijn middel zitten...

Hieronder mijn rugzakje van 5 liter (waardoor ik ook wat gelletjes en evt. gsm kan meenemen) met daarin een waterzak van 1 liter.


Tijdens de vakantie heb ik 'm goed kunnen testen. Het is even wennen om al lopend uit zo'n slangetje te drinken, maar dat went snel. Het feit dat de rugzak erg klein is en plat en strak tegen het lichaam kan worden gedragen, heeft mijn keuze bepaald. En ook dat bevalt prima.
Het viel me op dat veel van die (vaak veel duurdere) rugzakken vaak te log of te groot waren; ik ben natuurlijk niet groot/breed. Ook lijkt het me voor mij niet noodzakelijk om meer dan 1 liter water met me mee te dragen tijdens zulke warme duurlopen of trails. Pas bij écht extreme afstanden komen dergelijke grotere rugzakken in aanmerking.

Aangezien ik zo'n 5 keer per week ben gaan hardlopen (lange duurlopen, interval, snelheidstraining én heerlijke trainingen met Gijs, Pien of Linda), drieënhalve week lang, en tussendoor nog met de rest van het gezin erg actief ben geweest met lange berg- en strandwandeltochten en een dagje spectaculair raften, ben ik ook wat gewicht kwijtgeraakt. Hierdoor zit ik op mijn ideaal gewicht en gaat ook het hardlopen heerlijk. Ik hoop dat dit mijn trail in de Ardennen ten goede komt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten