zondag 8 september 2013

Trail Côte d'Opale (Wissant/Calais)

ASCHWIN:

Het was een vroegertje vandaag, want de wekker liep af om 5 uur in de ochtend. Ik wilde namelijk rond half 8 in Wissant zijn om mijn nummer op te halen voor de Trail Côte d'Opale-wedstrijd die om 9 uur zou starten. De 31 km stond op het programma!

Inderdaad kwamen Linda en ik er rond kwart voor 8 aan en konden we heel vlotjes inchecken en mijn nummer + t-shirt ophalen in het 'Rennersdorp' vlakbij de start op het brede strand van Wissant.

Op weg naar het startvak. Zin in!

En die start was me er eentje! Nog nooit zo'n brede line-up aan de startlijn meegemaakt. Kijk maar eens naar onderstaand filmpje dat Linda maakte van de start. Een paar duizend lopers kwamen langs én recht op haar afgelopen...
Het was niet enkel de 31 km die hier van start ging; ook de 18 km en 42 km vertrokken gelijktijdig voor hun wedstrijd.



Na 1:22 minuten zie je mij zwaaiend voorbij rennen (zwart/rood tenue en wit petje). Lekker rustig gestart (en vooral de snelle 18 km-renners niet proberen bij te houden...! Want dat is altijd de valkuil bij gezamenlijke starten).
Hoeveel er de 31 km liepen weet ik nog niet, want de officiële uitslag is nog niet bekend. Maar dat zijn er tussen de 1.000 en 1.500 geweest.

De wedstrijd verliep helemaal naar wens. Ik liep gemakkelijk en kon mijn tempo goed vasthouden. Gedurende het verloop van de wedstrijd haalde ik erg veel lopers in. Na 2 km waren we de 42 km-lopers al kwijt (die sloegen rechtsaf de duinen in) en na een kilometer of 5 waren we verlost van de 18 km-lopers. En dat maakte het lopen wel wat overzichtelijker.

Het landschap bij de Opaalkust is werkelijk prachtig. En niet alleen aan het strand. Met name ook het achterland is continue golvend en mooi. De klimkilometers waren er ook naar: meer dan 900 meter!

Het zwaarste stuk zat tussen kilometer 27 en 30, vond ik. Daar moest niet geklommen worden of zo, maar daar liepen we (net op het moment dat je toch naar de finish begint te verlangen) 3 km lang door mul zand in de duinen. Maar het goede nieuws daarvan was wel dat ik daar een mooie slag kon slaan voor het klassement. Ik haalde er zeker een man of 20 in.
Ik vermoed dat ik bij de eerste 150 lopers geëindigd ben, maar zeker weten doe ik dat pas als de uitslag bekend gemaakt wordt.

De 31 km liep ik in 2:49 uur (volgens mijn eigen tijdwaarneming). Mijn gemiddelde kwam daarbij op 11,4 km/u. Dat het een zware was vandaag bleek ook bij thuiskomst: ik blijk meer dan 3 kg aan de Opaalkust achtergelaten te hebben!

Zodra er meer foto's en uitslagen online staan, meld ik ze hier op de weblog.

Het was een prachtige wedstrijd!

Hieronder nog eens het gelopen rondje:

1 opmerking:

  1. amai even naar het filmpje gekeken en verschoot er van hoe snel die eersten daar starten op zo'n zware wedstrijd

    BeantwoordenVerwijderen