zondag 11 juni 2017

Schellachloop Middelburg

ASCHWIN:

Als je wilt kun je hier op Walcheren elke week aan een wedstrijd meedoen. Zo ook afgelopen vrijdag: toen stond de Middelburgse Schellachloop op de hardloopkalender. Keuze uit 4, 8 of 12 km. Ik liep er de 12 km.

Maar al pratende met wat trainingsmaatjes van de atletiekvereniging maakte ik een grote beginnersfout. Ik ging netjes in het startvak staan en merkte niet dat iedereen vóór me aansloot in het vak in plaats van áchter me. Plots klonk het startschot en bleek in ongemerkt zowat helemaal achteraan te staan in het deelnemersveld (zo'n 300 starters). Verdorie!
Er zat niets anders op dan de eerste paar kilometer enkel maar slalommend mensen in te halen. Lopers die de 4, de 8 of de 12 km liepen... Stom van me natuurlijk.

Pas na driekwart van de eerste ronde (na zo'n 3 km) had ik lekker de ruimte en kon ik in mijn ritme komen. Ik zag een paar groepjes voor me, in de verte, enkele bekenden van de vereniging lopen. Dát moest dan mijn eerste doel worden.
Vervolgens bleef ik daar tot een kilometer of 5 bij 'hangen'. Ik moest echt even op adem komen. Totdat we een tunneltje in doken. Tijdens de afdaling besloot ik extra aan te zetten, waardoor ik een gaatje sloeg met de groep waarin ik liep. Ik besloot dan ook maar om die versnelling voort te zetten en te zien hoe lang ik dit kon volhouden.

Hier op het moment dat ik tijdens de eerste ronde aansluiting  vind bij 
het groepje van John 'trainer' Overweel en even op adem kan komen.
(foto Jan Hoppenbrouwers)

En dat ging verbazingwekkend goed. De één na de ander haalde ik in. Ondanks de harde wind en het feit dat ik in de derde ronde geen enkel groepje meer ontwaarde (enkel maar individuele lopers) waar ik even in kon 'schuilen', bleef ik lopers oppikken.
Dit eindigde in een eindtijd van 52 minuten over die 12 km. En daar was ik erg tevreden mee. Dit was goed voor een 22e plek (van de 112 deelnemers op deze afstand).


Doorkomst na 1 ronde

En deze foto is genomen tijdens de laatste paar honderd meters (met dank aan Sandy Pleyte).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten