zaterdag 19 augustus 2017

Hardloop3daagse: dag 2 - Halve Marathon van Burgh-Haamstede

ASCHWIN:

Vandaag dus dag 2 van deze driedaagse hardloopwedstrijd. We liepen mee met de wedstrijd die ook 'los' gelopen kon worden: de Halve Marathon van Burgh-Haamstede.

Het parcours kende ik goed. Ik liep hier al meerdere malen. Vorig jaar ook nog als onderdeel van de driedaagse. Het is een prachtig natuurgebied, dat continue op en af gaat.

De benen voelden deze ochtend wel goed. Een beetje rekken en strekken en niet te veel inlopen (ik moet al genoeg kilometers lopen dit weekend...).
Mijn tactiek bestond eigenlijk maar uit twee dingen: niet te snel van start gaan en de loper die voor me staat in het klassement in de gaten houden en natuurlijk proberen te passeren.

Tot ongeveer aan kilometer 6 bleef ik in het groepje zitten van mijn directe concurrent. Het tempo was precies goed voor me: in ieder geval niet té snel voor het begin van de wedstrijd. Toen ik naast hem liep merkte ik dat hij met name bergop het niet gemakkelijk had. En toen er vervolgens een tweetal lopers uit ons groepje versnelden, sloot ik bij hen aan. We liepen 'op groot verzet' erg snel de heuvel weer af en toen ik na een paar honderd meter omkeek, zag ik dat we een groot gat hadden. Nu zorgen dat ik dit kon volhouden natuurlijk...
Maar het leek wel alsof ik juist door die versnelling lekkerder begon te lopen. En ik liep vervolgens de verdere wedstrijd van groepje naar groepje. Mijn gemiddelde kilometersnelheden bleven gelijk (zo rond 4:30 min/km) en dit kon ik volhouden tot aan de finish.
Ik werd nog extra gemotiveerd na zo'n 15 km, toen ik een loper uit mijn trainingsgroep bij Dynamica voor me uit zag lopen. Normaal is hij altijd een stuk sneller dan ik (vooral op afstanden tot 10 à 15 km), maar nu liep ik duidelijk op hem in. Op kilometerpunt 17 sloot ik aan in zijn groepje, waar we vervolgens de laatste 2 kilometers uit wegliepen en nog wat lopers 'opraapten'.

Tijdens de eerste kilometers

Tja... af en toe heb je jeuk aan je borst tijdens het lopen... 😁

En zelfs nog alert genoeg om de fotograaf te groeten!

Hier kom ik door na de eerste ronde, waar ik enige tijd achter
de rug van Patrick Vervaet kon schuilen (die de 15 km-wedstrijd liep)

Je snapt dat ik door dit raceverloop best tevreden ben. Mijn eindtijd van 1:35 uur was tevens ook nog eens 2 minuten sneller dan mijn tijd van vorig jaar op deze halve marathon.

In het algemeen klassement van de driedaagse stijg ik van plaats 37 naar de 21e positie!

Op naar morgen: 25 strandkilometers. Met volle wind volgens de voorspellingen. Op tijd mijn bedje in vanavond...

Wordt vervolgd ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten