woensdag 14 november 2012

Niet ongevaarlijk

ASCHWIN:

Dat is toch wel het grootste nadeel van de wintertijd hoor: dat je niet meer lekker overal kunt hardlopen 's avonds. En doordeweeks ben ik (zoals velen met mij) toch aangewezen op de avonduren om mijn trainingen af te werken.
Daarom ben ik ook zo veel op de verlichte Finse piste van Ertvelde te vinden. Ideaal natuurlijk. Maar ja, voor de afwisseling wil ik ook wel eens een ander rondje lopen...
De hardloopband is dan nog een optie. Maar ook hier: dit moet je niet al te vaak achter elkaar doen, anders haal je het eind van de winter ook niet zeer gemotiveerd...

Vandaar dat ik gisteravond mijn lichtgevend vestje en mijn led-verlichting-armbandjes aandeed om een uurtje in het donker te gaan hardlopen op straat. Aangezien de woonkern van Zuiddorpe niet groot te noemen is (...) liep ik binnen een paar minuutjes in de pikkedonkere polder. Het is opvallend hoe snel je ogen wennen aan het beperkte zicht. Dus het ging eigenlijk best wel goed. Enkel tegemoetkomende auto's zijn een ramp: ze verblinden je en dan moet je op je stappen passen.
Met een opgelucht gevoel liep ik dan ook na een kwartiertje polder de bebouwing van Axel binnen. De straatlantaarns schenen me prima bij. En dat liep toch wel weer iets relaxter.

Maar blijkbaar was ik iets té onoplettend, want voor ik er erg in had lag ik languit op straat! Geen onhandige struikelbeweging, maar meteen vol, languit, gestrekt op de rode klinkers... Auw!
De reden van mijn val: een boven de bestrating uitstekend rioolputdeksel.

En wat is de eerste reactie in zo'n geval? Opstaan en rondkijken of iemand het gezien heeft. Pas in tweede instantie (niet onder een lantaarnpaal, maar op een donker plekje) bedacht ik me dat ik de schade maar eens moest opnemen. Gelukkig viel die mee: geschaafde handpalmen en een beurse knieschijf. Geen kapotte kleding en geen blijvende of ernstige blessure. Enkel een (heel) sullig gevoel.

Dus: het is niet ongevaarlijk om 's avonds in de winter je rondje in het donker te hardlopen.

Morgen dus maar weer naar de Finse piste...!

2 opmerkingen:

  1. Oei,herkenbaar.Sinds een maand loop ik met een hoofdlamp op. Ideaal voor jezelf en tevens voor tegenliggers goed zichtbaar...soms misschien te goed zelfs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het ziet er niet elegant uit, ik weet het. Maar heb ook besloten op zoek te gaan naar zo'n hoofdlampje...

    BeantwoordenVerwijderen