vrijdag 30 maart 2012

Hardlopen in Tallinn (Estland)

ASCHWIN:

De afgelopen week heb ik een week kunnen doorbrengen in de hoofdstad van Estland: Tallinn. Naast allerlei andere dingen, was ik ook in de gelegenheid om er een hardloopweek van te maken. Hieronder een weekoverzichtje (kon niet korter..!)

Zaterdag 24 maart
Om te beginnen: de temperaturen liggen hier een stukje lager dan op het ogenblik in Nederland. Vandaag lagen de waarden nét boven het vriespunt met een 2 graden. Ondanks dat het gisteren (mijn aankomstdag) schitterend en zonnig weer was, bleef de zon vandaag achter de wolken. Later op de middag is het zelfs gaan regenen met af en toe een sneeuwvlok erbij. Maar vanochtend was het prima weer. Windstil en dus een geschikte dag om naar het noordoosten van de stad te rennen en op zoek te gaan naar de kust van de Golf van Finland. Met een harde wind moet je hier immers niet zijn...!
Aangezien ik vorige week geen kilometer heb kunnen hardlopen, besloot ik om deze eerste dag in Tallinn niet te gek te doen. Ik wil immers de rest van de week ook nog lekker lopen.
Ik liep een route waarbij ik tevens een paar bijzondere monumenten zou tegenkomen. Een route van zo'n 9 km.


Omdat ik nog niet helemaal de weg ken in deze prachtige stad en zijn omgeving, besloot ik maar gewoon heen en terug zo'n beetje dezelfde weg te nemen.
Onderweg kwam ik langs het Russalka Memorial. Dit bronzen beeld is een monument voor het in 1893 gezonken Russische oorlogsschip de Russalka, dat op weg was over deze Golf van Finland richting Finland.

Mijn keerpunt lag bij het Russian War Memorial. Een gigantisch monument dat een stuk van het landschap in bijbehorend park overneemt. Ideaal voor enkele heuvelsprintjes die ik er dan ook trok, voordat ik omkeerde en terug richting mijn hotel liep.


Maandag 26 maart
Na zondag een dagje enkel de wandelschoenen te hebben aangetrokken (maar toch wel meer dan 10 km gewandeld), was het weer tijd om een stuk te rennen.
Ik liep zo'n 12,4 km. Gedeeltelijk weer langs de Golf van Finland, maar op de terugweg besloot ik door enkele parken terug te rennen. Mooie route weer. Deels langs de kust, deels door park/bos en deels door het stadse verkeer van Tallinn.

Tijdens mijn eerste gedeelte, over het strandje, haalde ik tot mijn grote verbazing een haast naakte man in van zo'n jaar of 70! Met enkel een kort hardloopbroekje aan én een paar handschoenen (!) liep hij verder blootvoets en in blote bast over het strand te joggen. Nu moet je weten dat het gisteren op dat moment helemaal niet zo fijn hardloopweer was. Ondanks het feit dat het zonnetje scheen, lag de temperatuur uit de wind net boven het vriespunt. Maar daar op het strand, met die ijzige harde wind vanuit zee lag de gevoelstemperatuur toch zeker zo'n 5 tot 10 graden lager!
'Cold?', vroeg ik 'm nog, toen ik 'm inhaalde. 'No cold for me! I like!', schreeuwde hij me in zijn Ests Engels terug. Wat een kerel...!

Onderweg kwam in onder andere langs het Songfestival-terrein. Dit openlucht podium is werkelijk inmens groot. Had wel eens eerder foto's gezien, maar toen ik er voor stond was ik toch wel onder de indruk. Hier een compilatie van foto's die ik er nam (behalve dan die waar al die mensen op staan; die zette ik erbij zodat je kunt zien hoe groot het is). En zoals je op de foto's kunt zien: het had hier weer flink gesneeuwd!


Woensdag 28 maart
Zoals voorgenomen werd het deze dag een hardlooproute van boven de 15 km. Het werd er eentje van 15,79 km om precies te zijn. Eerst was ik nog van plan om niet naar de noordoost kant van de stad op te lopen, zoals de voorgaande keren, maar richting het noordwesten. Maar een nadere bestudering van de stadskaart hield me er van af; er zouden té veel grote kruispunten en drukke wegen op mijn pad komen dan.
Maar ook al was het eerste gedeelte van mijn route zoals bekend langs de Finse Golf, daarna liep ik meer landinwaarts mijn route terug. Wederom met de reden om langs een aantal mooie/leuke plekjes te rennen.

Eerst hier mijn route:

Zoals je bovenin het kaartje nog net kunt zien, kwam ik uit bij een jachthaventje. Alle zeilboten en jachten lagen op de kant uiteraard, want de haven was nog grotendeels dichtgevroren.


Daarna liep ik net ten noorden van de inham van de rivier naar een verlaten klooster uit de 15e eeuw. Het ligt er op een mooie, strategische plek: bij de inham van de rivier die in de Finse Golf uitkomt en achter zich een mooi bos. Een plek om eventjes op adem te komen en wat foto's te schieten met de iPhone:

Als laatste liep ik op de terugweg nog langs de wielerpiste van Tallinn. Altijd leuk...! Maar ik moet zeggen dat de betonnen baan er niet helemaal kreukvrij bij lag...


Al met al is het een mooie week in Tallinn geweest. Een beetje werken, behoorlijk wat relaxen, sightseeing en ook nog eens een paar mooie hardlooprondjes gelopen. Meer hoeft het niet te zijn!


6 opmerkingen: