zaterdag 23 februari 2013

Heuveltraining

ASCHWIN:

Heuveltraining in het platte polderlandschap waarin Zuiddorpe ligt, kan dat? Ja, dat kan. En zelfs nog binnenshuis ook!

Op onze loopband zit ook de mogelijkheid om het loopvlak in te stellen op hellingen. En eigenlijk gebruikte ik dat vrijwel nooit. Mijn intervaltrainingen op de loopband liep ik altijd met behulp van tempowisselingen. De knop om de helling in te stellen liet ik altijd links liggen.



Maar Linda raadde me aan om dit toch ook eens wat vaker te doen. Zelf gebruikt zij regelmatig de hellinginstelling voor haar intervaltraining.
Dus haar raad opgevolgd en vandaag een lekkere zware heuveltraining afgewerkt. Het programma was simpel: stel de snelheid in op een tempo dat je goed en lang kunt volhouden, tempo van langzame duurloop bijvoorbeeld. Dus het tempo ging op 10 km/u.
Vervolgens liep ik 5 minuten op 'vlak terrein', gevolgd door 5 minuten op een steile helling in hetzelfde tempo. Daarna weer 5 minuten vlak etc. Deze training liet ik 45 minuten duren.

Het is een trainingsvorm die me goed beviel en natuurlijk ook veel oplevert voor de kracht en de trailrunningwedstrijden.

Ik denk dat ik eens vaker naar Linda moet luisteren...!

2 opmerkingen: