zondag 26 augustus 2012

Halve marathon Burgh-Haamstede

ASCHWIN:

Zoals ik een paar dagen geleden reeds schreef in een blogbericht, zou ik met Trail des Fantômes nog in de benen, tóch meedoen aan de halve marathon te Burgh-Haamstede. Ik had me voorgenomen op de dag zelf, tijdens het lopen van die 21 km, te besluiten wat het zou gaan worden met die halve. Het kon eigenlijk alle kanten op gaan. Ik had er vooraf geen idee van.
Tot afgelopen woensdag heb ik nog kunnen nagenieten (...) van die trail: het klim- en klauterwerk heeft me spieren doen gebruiken die blijkbaar niet zo gewend zijn om actief te zijn!

Het parcours van Burgh-Haamstede zou me in ieder geval over de grotendeels verharde fiets- en wandelpaden sturen door het mooi, brede duinengebied aldaar. Kronkelend door de bossen, duin op, duin af. En af en toe volgde het parcours de zandpaden waar met name de paarden overheen draven. Al met al een mooi, maar zeker geen eenvoudig parcours. Vrijwel geen meter vlak.

Het mooie loop-decor van vandaag

Voor de wedstrijd kwam ik een aantal bekenden tegen, waaronder Edwin de la Ruelle. Hij vroeg me wat mijn plannen waren voor vandaag. Ik vertelde dat ik wel zou zien hoe het zou verlopen vandaag, maar dat ik heel tevreden zou zijn met een tijd van 1:30 uur. Edwin: 'Zal ik je hazen dan? Ik ben in voorbereiding voor de Kustmarathon (oktober). Ik haas je naar 1:30 uur!' Tja, zo vaak komt het niet voor dat ik van dergelijke aanbiedingen gebruik kan maken, dus besloot ik er maar voor te gaan. Ook Chris de Smit had oren naar Edwins haaswerk en besloot ook aan te haken. Zijn doel: 1:28 uur.

Aangezien we ongeveer op de tiende rij stonden opgesteld in het startvak (235 deelnemers bij de 21 km en tevens ook nog zo'n 250 deelnemers op de 6 en 12 km, die allen tegelijkertijd startten), konden we vanaf de eerste meters beginnen met een inhaalrace. Het beoogde tempo van 4:20 min/km loodste ons al snel naar de eerste 50 lopers van het totale deelnemersveld.
Edwin gaf keurig elke kilometer de tussentijden per kilometer door. Maar: het was eigenlijk altijd nét iets sneller dan beoogd. 4:11 min/km, 4:13 min/km etc. Niet veel, maar toch. Ik besloot te kijken hoe ver me dit in de wedstrijd zou brengen en op welke eindtijd me dit ging brengen.

Tot ongeveer 10 km ging het van een leien dakje. Het ging wel behoorlijk snel naar mij idee, zeker gezien de kronkelige en heuvel-op-heuvel-af-paden. Maar ik kon goed volgen. Maar eerlijk is eerlijk: ik had niet veel over.
Na deze 10 km voelde ik toch langzaamaan mijn benen 'vollopen'; ook kwam er weer lichte stijfheid opzetten in de spiertjes die ik de afgelopen week zo goed heb gevoeld. Maar ik volgde nog...
Edwin meldde dat ons huidige tempo ons naar een eindtijd van 1:28 uur zou brengen. Chris kreeg vleugels en voelde zich blijkbaar nog goed; hij wilde graag de laatste kilometers nog wat versnellen zei hij. Ikzelf meldde dat ik een sneller tempo dan dit niet zou kunnen volgen, maar dat ze zeker voor Chris' kansen moesten gaan. Ik zou wel zien waar mijn schip strandde.

Na 12/13 km liep ik aan het elastiek. Soms moest ik een paar meter toegeven op de twee. Maar ik wist telkens weer terug aan te sluiten; vaak heuvel op. Maar mijn elastiekje brak definitief toen een tweetal lopers uit de achterhoede aansloten. Duidelijk lopers die meer in hun mars hadden en deze halve liepen als training voor de Kustmarathon. Het tempo ging met hun komst omhoog en ik kreeg het gaatje dat viel niet meer dichtgelopen. Meter voor meter liepen ze bij me weg. Ongeveer een kilometertje verder was het gat onoverbrugbaar geworden: zo'n 100 meter liepen ze voor me en ze bleven uitlopen.
Het werd me duidelijk dat ik de laatste 7 km van deze wedstrijd zou moeten zien te overleven. Ik besloot een gelletje te nemen, goed te drinken en de komende kilometer op zoek te gaan naar een goed ritme om deze halve nog lekker uit te lopen. En: het zou mooi zijn als ik uiteindelijk toch nog die tijd van 1:30 uur zou halen. Mijn tussentijd op de 15 km gaf me moed: 1:03 uur.

Ik liep af en toe nog even samen met een loper die ik inhaalde, maar het grootste gedeelte liep ik alleen dat laatste half uur. De laatste anderhalve kilometer waren er eigenlijk een beetje te veel aan. Een laatste duinzandstrook op dat punt maakte me dat duidelijk. Ik werd op dat punt ook nog ingehaald door een loper die ik kilometerslang op zo'n 100 meter achter me had lopen. Hij had blijkbaar nog wel iets over...

Op het laatste rechte stuk richting finish zag ik de klok op een gegeven moment naar 1:30 uur springen. Jammer dat ik net niet onder die anderhalf uur gedoken ben, maar toch ook zeer tevreden met het vooraf gestelde doel van 1:30 uur; zeker na mijn inspanning van vorige week zondag én het niet-snelle parcours van deze wedstrijd.
Uiteindelijk bolde ik over de streep na 1:30:35 uur. Ik werd hiermee 36e in de overall-uitslag (en 11e in mijn categorie).

Edwin en Chris finishten respectievelijk op 1:28:17 uur en 1:28:30 uur. Dit betekent dus dat ik de laatste 7 km zo'n twee minuten heb moeten toegeven op deze twee atleten.

Maandag begin ik met mijn (proef)trainingen bij atletiekvereniging AS Rieme te Ertvelde. Ben heel benieuwd wat me dat gaat brengen. En over twee weken wacht de volgende wedstrijd: de 10 km (Bollekesloop) te Antwerpen.

Met na afloop: een 'Bolleke Koninck'!
 

4 opmerkingen:

  1. Jammer dat je moest lossen, Aschwin. Hoewel het tempo niet al te drastisch opliep, kan ik begrijpen dat het even net te hard ging. Je hebt immers nog de naweeen van je trail nog in de benen, en het parcours werd soms wel heel erg heftig. Maar een tijd onder de 1h30 is zeker mogelijk, als je eens fris aan de start staat, bij een 'normale' halve marathon. Dat heb je wel bewezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. das snel! effe 1.30 lopen op een halve marathon? ja hallo!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi Aschwin, zo'n luxehaas. Dat maak je inderdaad niet elke dag mee. Ook petje af voor Edwin dat hij dat wou doen. Die sub 1u30 gaat er komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zag nu pas dat je PR al ruim 3 minuten onder de 1h30 op de halve ligt, Aschwin. Dan wordt dat nog eens onder de 1h25, hé..

    BeantwoordenVerwijderen