woensdag 16 maart 2011

Knoop doorgehakt

ASCHWIN:

Zoals de trouwe lezer van onze weblog weet, zou ik me dit jaar wat meer op het fietsen en het skeeleren gaan richten in plaats van op het hardlopen. Maar het winterweer van de afgelopen maanden heeft me toch veel meer doen hardlopen dan gebruik te maken van de wieltjes. De hardlooptrainingen waren niet echt gestructureerd de afgelopen maanden, maar ik ben wel blijven lopen. Soms één keer per week, maar de afgelopen paar weken toch veel vaker drie keer per week. Ook niet volgens een schema met intervaltraininkjes en duurlopen, maar gewoon lekker een stuk lopen als ik er zin in had. Zo zijn de afstanden de afgelopen maand ook steeds iets langer geworden.

In mijn agenda had ik echter wel al heel lang de Zwinstedenloop te Sluis staan; maar altijd dacht ik: "Ach, ik zie tegen die tijd wel of het zin heeft om daar aan mee te doen". Maar nu, aanstaande zondag, is dan toch de datum voor die 21 km-loop daar. Ik had me dan ook niet vantevoren ingeschreven; iets dat ik normaal eigenlijk wel altijd doe bij dergelijke loopwedstrijden.
Tot vandaag twijfelde ik nog steeds of ik wel naar Sluis zou afreizen over een paar dagen. Om de knoop te kunnen doorhakken besloot ik deze avond op een rustig tempo een uurtje te gaan hardlopen. Kijken hoe het zou voelen om te lopen in een tempo dat ze vaak omschrijven als 'je moet nog gewoon kunnen praten tijdens het lopen': erg rustig dus. Maar aangezien ik het een belachelijk idee vind om tegen mezelf te gaan praten als ik in mijn eentje loop (...), paste ik de andere test toe: 'je moet kunnen hardlopen met je mond dicht; ademend door je neus dus'. Dat leek mij een passendere manier om te testen. En dat ging prima. In totaal liep ik 65 minuten in een tempo van 10 km/u (om de paar kilometer testend met mijn mond dicht...!).

Dus, tijdens deze training hakte ik de knoop door: ja, ik rijd zondag gewoon naar Sluis om lekker die halve marathon te lopen. Het is een te mooie loop om voorbij te laten gaan. Ik ga er van start om er van te genieten en zal aan het eind wel zien of dat ook nog in een redelijke eindtijd volbracht kan worden. Maar eerlijk gezegd is die eindtijd zondag maar bijzaak. Ik wil gewoon weer eens meedoen met een 21 km-loop.

En vandaag kreeg ik ook een berichtje via twitter van de volgende wedstrijd: de Midzomernachtrun te Gent op 18 juni 2011. Deze wedstrijd start om 22:00 uur 's avonds en er wordt gelopen over een parcours dat dwars door de mooie nachtelijke binnenstad van Gent loopt. Mooi! Daar wil ik zeker aan meedoen. Lijkt me leuke belevenis.

2 opmerkingen:

  1. Succes zondag, benieuwd naar je tijd vaak als je het niet verwacht kan er wel eens een mooie tijd uitrollen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De juiste instelling! Toch even lekker lopen en de eindtijd als bijzaak zien. Zo loop ik de Rotterdam marathon, gewoon een gezellige lange duurloop......
    Succes zondag!

    BeantwoordenVerwijderen