zondag 20 maart 2011

Zwinstedenloop 2011

ASCHWIN:

Wat een heerlijke dag was het vandaag om een halve marathon te lopen: zonnetje en weinig wind. En blijkbaar dachten daar meer mensen zo over. Want het was gezellig druk bij de Zwinstedenloop. Vooral de Belgische lopers hadden de weg naar Sluis gevonden; naar mijn inschatting bestond het deelnemersveld voor ongeveer 75% uit Belgen. Alle Vlaamse dialecten heb ik vandaag langs horen komen in het kleedlokaal, het startvak en tijdens de 21 km-loop.

Ik had op voorhand eigenlijk geen idee wat ik van mijn prestaties kon verwachten. Zoals je enkele dagen geleden kon lezen op deze weblog, heb ik pas op het allerlaatste moment besloten om het er op te wagen. En met het voornemen om vooral lekker te genieten van deze mooie hardloopwedstrijd ging ik dan toch maar van start om 13:00 uur op de markt bij het Belfort.
In het startvak ging ik een beetje achteraan staan. Op deze manier kon ik rustig starten en op het gemakje mijn ritme vinden waardoor ik hopelijk vanzelf naar voren zou schuiven. Ook voor het gemoed is het altijd wel lekker om een wedstrijd te lopen waarin je meer mensen inhaalt dan er jou inhalen...

Na een eerste rondje door de mooie oude binnenstad van Sluis, trok het peloton langs de vaart richting Damme. Pas op dit fietspad besloot ik wat te gaan versnellen. Ik kroop zo langzaamaan meer naar voren totdat er ook sprake was van groepsvorming. Het peloton sloeg kilometer na kilometer meer uit elkaar en dat gaf me de gelegenheid om me telkens op het volgende groepje voor me te richten.
Na 23 minuten liep ik voorbij het 5 km-punt en de eerste drankpost. Ik kwam bij een aantal Belgische lopers van dezelfde atletiekclub te lopen en samen met hen liep ik een kilometer of 4 gelijk op. Blijkbaar kenden ze veel van de lopers die we inhaalden. Ze konden het ook niet nalaten om telkens als ze een bekende inhaalden te roepen: ''Ja, we hebben hier n'n Ollander op sleeptouw''. De eerste paar keer kon ik er nog wel om lachen, maar bij de zoveelste opmerking kreeg ik er schoon genoeg van. Ten eerste hadden ze me niet op sleeptouw, want ik deed keurig mijn aandeel in het kopwerk. Ten tweede voelde ik dat ik in een lekker ritme liep op ongeveer 75% van mijn krachten. Ik versnelde dan ook en liep bij hen weg. Ze konden het niet nalaten om nog een laatste opmerking te maken: "Tot straks ee Ollander!". Ik besloot maar meteen dat ik alles op alles zou zetten om dat in ieder geval niet te laten gebeuren! En inderdaad heb ik ze gelukkig niet meer teruggezien...

Na weer 23 minuten te hebben gedaan over de volgende 5 km, kwam ik na 46 minuten door bij het 10 km-punt. Ik was ondertussen tot de conclusie gekomen dat het best goed ging vandaag, dus liet ik mijn reserve wat varen. Liep ik eerst op 75%, ik voerde het daarna op naar ongeveer 85%. Verder van groep naar groep lopend kwam ik na 1:08 uur door op het 15 km-punt. Na het fietspad heen en terug langs de vaart waren we aangekomen bij de verdedigingswallen van Sluis. Daarna liepen we de polder in rondom Sluis op weg naar onze laatste 6 km.
Vanaf dit punt liep ik voluit. Ik voelde geen enkel pijntje in de knie of heup en ook conditioneel voelde alles nog goed. Mijn voornemen om te genieten van deze wedstrijd was me heel aardig aan het lukken. Die laatste 6 km zou ik zeker goed doorkomen, dus op naar de volle 100%, was het voornemen.

In die laatste 6 km kon ik de inhaalrace nog verder doorzetten en uiteindelijk finishte ik in 1:34:25 uur weer terug op de markt.

Het was een heerlijke wedstrijd. Ik liep lekker, heb er van genoten en eindigde uiteindelijk ook nog in een zeer acceptabele eindtijd. Blij dat ik afgelopen woensdag besloten heb om toch naar Sluis te rijden!

6 opmerkingen:

  1. Hallo Aschwin
    Maar goed dat je die knoop doorgehakt hebt!
    Alvast succes voor de komende kilometers.
    Groetjes uit Meerlo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zeker een zeer acceptabele eindtijd, knap gelopen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi man! Een hele mooie tijd gelopen, en nog genoten ook, wat wil je nog meer.
    Enne, die Ollander heeft toch mooi een paar Belgen op sleeptouw genomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb wat foto's gemaakt bij de finish, maar heb jouw helaas gemist. Maar wat belangrijker is, is dat je goed gelopen hebt, Aschwin. Mooi opgebouwde race.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een mooie tijd gelopen bij dito weersomstandigheden. En wat leutig dat je ook nog eens goed gemotiveerd werd door onze zuiderburen...moeten ze vaker doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen