donderdag 13 december 2012

Extra stabilisatie

ASCHWIN:

Als ik al klachten ervaar tijdens het hardlopen, dan heeft dat vaak te maken met heup en/of kniëen. Een paar maanden geleden had ik door overbelasting wederom last van mijn knie in de voorbereiding van de EcoTrail van Brussel. Tóch wilde ik meedoen. Bij wijze van 'baat-het-niet-dan-schaadt-het-ook-niet'-principe legde Linda voor de wedstrijd een stabilisatieverband aan rondom mijn knie. En tijdens die wedstrijd bleek dit zo ontzettend goed te helpen dat ik van heel die blessure geen last heb gehad toen.

Wederom vanuit diezelfde 'baat-het-niet-dan-schaadt-het-ook-niet'-gedachte, ben ik op zoek gegaan naar een stabiliserende hardloopbroek. Die heb ik gevonden bij het merk CW-X. Deze afgebeelde lange broek heb ik ondertussen (via online) in mijn bezit en heb 'm ook al kunnen uittesten tijdens een training.

Mijn eigen versie is geheel zwart, maar deze foto laat wel goed de stabiliserende stroken zien. Je ziet de (hier) andersgekleurde stroken kruisgewijs over de benen lopen. Deze zorgen voor extra stabilisatie rondom de kniëen en achterwaarts richting de heup.
Het aantrekken van de broek is overigens ook geen sinecure: zoals het compressie-materiaal betaamt, zit het geheel érg strak. Eerst zorg je ervoor dat de knie precies tussen de gekruiste stroken zit en vervolgens kun je de broek verder aantrekken tot boven. Daarna zit ie als een tweede huid! Super.

En nu maar eens uitproberen tijdens een wat langere wedstrijd. Aanstaande zondag bijvoorbeeld, bij de 19 km-lange 'Jules Unlimited Loop' over het strand tussen Nieuwvliet/Cadzand.

En aangezien ook Linda toe was aan een nieuwe broek én profijt hoopt te hebben bij extra stabilisatie heeft ook zij een dergelijke CW-X broek aangeschaft. Driekwartsmodel in haar geval en met mooie roze biesjes...!

1 opmerking: