zondag 16 december 2012

Jules Unlimited Loop

ASCHWIN:

Deze zondagochtend was het een mooie zondagochtend om een langere loopwedstrijd over het strand en door de duinen te lopen. Er was wel wat wind, maar de temperatuur was heerlijk om te lopen.
Vorig jaar liep ik er voor het eerst mee: de Jules Unlimited Loop te Groede/Breskens. Vandaag dus voor de tweede maal.

Aangezien het startpunt was gewijzigd ten opzichte van vorig jaar, was ook het parcours anders. Het bleek ook geen 19 km, maar 18 km te zijn. Daarnaast werden er ook een 5 km- en 10 km-wedstrijd georganiseerd.
Het leuke aan deze loop is ook dat alle afstanden tegelijkertijd vertrekken (wat op zich natuurlijk niet uniek is) met een geneutraliseerde eerste kilometer (dat kom je toch eigenlijk nooit tegen). Dus na de start liepen we met het hele peloton over de duinen richting het échte startpunt: het strand. Een brul van de eerste loper (Jules?) deed daar de wedstrijd losbarsten.

Het idee is simpel: loop over het strand in de richting van Cadzand en keer (dit keer door de duinen) vervolgens weer terug naar de start; en herhaal dit vervolgens nog een keer. Over het brede strand zelf kun je zelf bepalen hoe je loopt. Bijna iedereen zoekt de 'harde' stukjes op, zodat je een goede afzet hebt. Sommigen pakken de 'kortste' route en nemen dan het mulle zand af en toe voor lief.

Ik startte erg snel vandaag. Mijn hartslag vloog meteen al naar de 170 bpm. Toch wilde ik met het groepje mee dat er vandoor ging. Zo'n twintig man liep in een groep van me weg. Ik ging er vanuit dat daar ook veel 5 en 10 km-lopers bij zouden zitten (en dat was gelukkig ook zo!). Samen met drie andere lopers (allen 18 km-lopers, zo wist ik) liep ik mijn eerste kilometers aan een vrij hoog tempo. Achter ons viel een enorm gat. Al na een kilometer of 4 zat de eerste loper al meer dan 100 meter achter me.
Maar niet veel daarna moest ik mijn drie medelopers laten gaan. Metertje voor metertje raakte ik achterop. Uiteindelijk liep ik zo'n 30 meter achter hen toen we voor het eerst de duinen in doken en op het eerste keerpunt waren. De wind kwam hierna ook in de rug. Dus na dat zware mulle duinzand (ongeveer een paar honderd meter) besloot ik heel even op adem te komen en de achtervolging in te zetten. Dit met als doel om bij ons volgend keerpunt achter een brede rug te kunnen schuilen als we weer tegen de wind in zouden gaan lopen.
Na zo'n 9 km gerend te hebben had ik ze uiteindelijk te pakken. Over 1 km zouden we weer keren (wat tevens de finish was van de 10 km-lopers). Ik heb niet alle lopers geteld die we vlak voor dit keerpunt tegenkwamen, maar dat waren er volgens mij niet meer dan 10. Dus dat betekende dat ik bij de eerste 10 lopers liep op deze 18 km. Niet slecht.

Maar precies op dat keerpunt na 10 km, moest ik in het mulle zand weer een gaatje laten. Het gevolg: weer 5 km in mijn eentje terug richting de duinen met de wind tegen...! Ik baalde ervan, maar kon nog wel mijn snelheid houden. Mogelijk zou ik dezelfde tactiek kunnen gebruiken als in de eerste ronde: met de wind in de rug weer het groepje inhalen.
Helaas was dat iets te optimistisch. Want tot aan het keerpunt bleef ik ze binnen de overbrugbare afstand houden (zo'n 50 à 100 meter voor me); maar juist na dat keerpunt liepen ze redelijk snel bij me weg. Uiteindelijk was er van dat groepje ook niets meer over en begonnen ze lopers in te halen die voor hen liepen.
Ikzelf liep toen al meer dan 200 meter achter hen. Achter me was geen loper meer te zien.... Ik besloot dan ook maar om op een zo goed mogelijk manier deze wedstrijd uit te lopen. Ik kon niemand meer inhalen en normaal gezien zou ook niemand mij meer inhalen.

En zo bereikte ik de finish in een eindtijd van 1 uur en 21 minuten. De uitslag is mij nog niet bekend. Ben benieuwd of ik goed geteld heb en bij de eerste 10 ben geëindigd...

2 opmerkingen:

  1. Toen ik je tegenkwam na het laatste duinenstuk liep je in 13e positie. Sterk gelopen hoor 1u21' op dit parcours, chapeau.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aha, 13e! Dank je voor het tellen Peter. Was een mooie wedstrijd. Ook jouw inhaalrace was indrukwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen