zondag 2 december 2012

Gemotiveerd

ASCHWIN:

De aflossingsmarathon was voor mij eigenlijk niet zo zeer een sportief doel, maar eerder een sociaal gebeuren. De samenstelling van ons team was met name een idee dat ontstond vanuit het idee dat het toch leuk zou zijn om met vrienden en familie samen te lopen.
En dat doel hebben we met z'n achten zeker gehaald. In die zin: missie geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar!

Maar daarnaast ben ik onverwacht heel erg gemotiveerd geraakt door mijn eigen prestatie gisteren. Ik liep mijn rondje van 5,2 km in een tijd van 19 minuten en 52 seconden. Dit komt neer op een gemiddelde snelheid van 15,7 km/u. Volgens mij heb ik nog nooit zó snel gelopen op een dergelijke afstand!
Sowieso liep in tijdens de afgelopen 4 jaar, tijdens mijn deelnames aan de aflossingsmarathon, nooit onder de 20 minuten. Volgens mij was mijn record op dit parcours 20 min en 31 seconden. Daar heb ik gisteren dan toch maar liefst een dikke halve minuut afgelopen!

Het lijkt erop dat mijn nieuwe trainingsmethode (sinds een paar maanden) zijn vruchten op meerdere punten begint af te werpen. Ik moet voorzichtig zijn met zoiets hardop uit te spreken of neer te schrijven, maar ik heb eigenlijk geen 'belastings'blessures meer aan knie en heup. Heel soms, bij een wedstrijd langer dan 20 km, voel ik een zeurend gevoel opkomen op die zwakke plekken, maar het hindert me op dat moment niet in mijn prestaties. En zeker bij trailrunning-wedstrijden heeft het zelfs boven de 25 km nog niet opgespeeld.
Maar daarnaast blijkt ook mijn snelheid stapje voor stapje omhoog te gaan. Wie had gedacht dat ik nog eens een PR zou lopen op een afstand zoals gisteren op mijn 41e!


5 opmerkingen:

  1. Hoi Aschwin, goed gedaan en leuk om dat samen te doen. Wat is de kern van jouw nieuwe aanpak?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Wim: Het (trainings)boek 'Het duurloopmisverstand' van Klaas Lok.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ook een tijdje volgens dat boekje getraind, speelse trainingsmethode met al die intervallen, maar ik had de indruk dat m'n duurvermogen er aan inboette en kreeg ook last aan m'n achilles (door het vele intervallen)

      Verwijderen
    2. In het begin kreeg ik ook van die 'nieuwe' pijntjes. Maar m.i. was dat vooral 'te danken' aan het lichamelijk wennen aan die versnellingen. Heb het toen wat rustiger opgebouwd. En nu kan ik het hele programma afwerken zonder last aan pezen/aanhechtingen.

      Psychisch dacht ik ook steeds: boet ik nu niet in op duurvermogen? Maar zoals de schrijver in het boek ook uitlegt, is dat zeker niet het geval bij mij. De wedstrijden van 20 km en langer gaan me zelfs beter af dan daarvoor...

      Maar altijd geldt natuurlijk: luister naar je lichaam. Iedereen reageert toch weer anders...

      Verwijderen
  3. Thx, ik ga het eens bekijken. Ik laat je weten wat ik er van opsteek.

    BeantwoordenVerwijderen