zaterdag 22 augustus 2009

'Hoogtestage' in Italië

ASCHWIN:

Klinkt indrukwekkend hè, 'op hoogtestage in Italië', maar dat was het natuurlijk niet. Het vóelde alleen zo. We zijn namelijk net een week terug van onze vakantie in Italië. Drie weken luieren, stadjes bezoeken en bijna elke dag hardlopen. Aangezien onze camping bovenop een berg in de uitlopers van de Appenijnen, linksonder Bologna lag, waren onze trainingsloopjes geen enkele meter vlak.


De eerste drie, vier dagen waren dan ook verre van aantrekkelijk. Ten eerste ging je op elke klim geheel in het rood, waarna je de klappen op je knieën voelde bij het afdalen. En als je dan na afloop dacht te kunnen genieten van de prestatie, dan voelde je bij elke 'gewone' stap op de camping (die óók geen enkel vlak stukje kende...) nogmaals al die spiertjes één voor één protesteren in de bovenbenen.
Pas na een kleine week waren onze benen gewend aan de beklimmingen en afdalingen en verdween ook de stijfheid van die eerste vier dagen. De twee weken daarna hebben we dan ook heerlijk gelopen.

Elke loop, ook de lange duurlopen van rond de twee uur die ik er liep, kreeg door het parcours een intervalkarakter. Nu, een week na deze heerlijke vakantie, merk ik tijdens het lopen dat ik wel aan kracht gewonnen heb. Maar helaas merk ik ook dat met name mijn rechter knie ook veel te lijden heeft gehad. Ik heb op internet eens nagezocht wat er overbelast is geraakt. Valt niet mee om goede aanwijzingen en blessureherkenning terug te vinden, maar dit is wel een aardige tip:

http://www.blessure-aanwijzer.nl/

Aan de hand van de volgende plaatjes, kun je je blessure aanwijzen. De site geeft dan tips over voorkoming, behandeling etc. van deze blessure.




Het komt er op neer dat ik even wat gas moet terugnemen. Vandaar dat ik deze week een paar trainingen heb overgeslagen. Komt eigenlijk ook wel goed uit, want ik zit in mijn trainingsschema ook even in een rustigere week. De lange duurlopen die ik op zaterdag heb gedaan in Italië zijn nu twee weken komen te vervallen. Vanaf volgende week zaterdag komen er nog een paar heftige lopen op het programma. Voor het eerst zal ik dan 150 minuten lopen, zo'n 32 km. Dus die dagen rust en de training van vandaag (zo'n 38 minuten) komen nu wel op een goed moment.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten