vrijdag 21 augustus 2009

Nieuwe uitdaging: het lopen van mijn eerste marathon!


ASCHWIN:

Ik heb een nieuwe lopersuitdaging: het lopen van mijn eerste marathon!
Ik heb zo'n twee maanden geleden dit doel gesteld en vervolgens eens rondgeneusd op internet in de verschillende hardloopkalenders die beschikbaar zijn. Bewust heb ik gezocht naar een marathon in het najaar (dan heb ik mooi de tijd om de zomermaanden als trainingsperiode te gebruiken) én eentje waar veel deelnemers en bezoekers te vinden zijn. Met name dat laatste kan toch wel erg motiverend zijn op de momenten dat je er 'even doorzit'. Dat heb ik wel gemerkt bij verschillende halve marathons die ik eerder al liep. Als je in je eentje in een verlaten, winderige polder loopt, is het toch lastiger om weer over zo'n dip heen te komen dan wanneer je door volle straten loopt tussen enthousiaste bezoekers, bandjes en muziek etc.
Vandaar dat ik gekozen heb voor de Amsterdam Marathon op 18 oktober 2009.



Natuurlijk is het uitlopen van die marathon al een doel op zich. Maar eigenlijk wil ik me toch ook wel richten op een voor mij acceptabele eindtijd.
Nu lees je op internet heel veel do's en dont's op het gebied van marathons lopen. Eén van de tips die je overal terugleest luidt: richt je tijdens je eerste marathon nu maar uitsluitend op het uitlopen en dat op een manier waarbij je niet de lust vergaat om dat ooit nog eens te herhalen. Met andere woorden, laat een beoogde eindtijd varen, luister goed naar je lichaam en heb vooral plezier van deze prestatie op zich.
Het eventueel neerzetten van een goede eindtijd moet je maar bewaren voor je volgende marathon(s).

Nu wil ik ook weer niet zó eigenwijs zijn dat ik me van die tip helemaal niets aantrek, maar ik zou toch wel graag een idee willen hebben van een eindtijd die voor mij haalbaar moet zijn. De marathon lopen zonder eigen gestelde acceptabele limiet vind ik toch té 'open'. Te doelloos, zo je wilt.
Vandaar dat ik toch maar eens op internet ben gaan rondsnuffelen om een rekenmethode te vinden die mij een indicatie kan geven van een haalbare finishtijd in Amsterdam. Zo vond ik een heel nuttige website waar je verschillende berekeningen kunt (laten maken).
Kijk maar eens op:

http://www.marathonguide.com/fitnesscalcs/index.cfm

Op basis van je tijden op eerder gelopen kortere afstanden, kun je bijvoorbeeld een indicatietijd krijgen voor je te lopen marathon. Uitgangspunt bij deze berekening, heb ik mijn tijd van de halve marathon in Etten-Leur in 2008 genomen. Ik liep daar eind oktober de tijd van 1 uur en 26 minuten.
En wat zegt de rekenmethode dan? Een eindtijd van 03:00:07 moet haalbaar zijn!

Tja... de marathon lopen binnen 3 uur lijkt dan haalbaar....!

Maar nee, laat ik realistisch blijven. Ik weet namelijk nog heel goed hoe ik me voelde na afloop van die 01:26:00 op de halve marathon. Ik zie mezelf dat niet zomaar even qua afstand in een soortgelijke snelheid verdubbelen (ook al heb ik dan zo'n 8 minuten speling...).

Afijn, ik ben eind juni gestart met een trainingsprogramma dat gebaseerd is op een eindtijd tussen de 03:00:00 en 03:15:00 uur (trainingsprogramma is aangemaakt op: http://www.myasics.nl/).
En het doel dat ik mezelf serieus gesteld heb voor deze eerste marathon luidt:

De marathon uitlopen in een tijd tussen de 03:15:00 en 03:30:00 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten