dinsdag 2 maart 2010

Moeilijk

ASCHWIN:

Ik vind het maar moeilijk hoor: welke trainingskeuze moet ik maken?

Afgelopen zondag liep ik 33 km als langzame lange duurloop. Het lopen zelf ging prima. Maar nadien had ik behoorlijk last van mijn linkerheup (aanhechting buitenzijde van bovenbeen). Na een nachtje slapen was die plek in de ochtend nog zeer gevoelig, maar in de loop van de dag verdween het akelige gevoel. 's Avonds was de gehele klacht zelfs verdwenen.
Voor de rest voel ik geen enkel spiertje. Ook de knie heeft geen mankementen vertoont. Conditioneel lijk ik het ook prima voor elkaar te hebben (duurloop over 33 km met een gemiddelde harstslag van 135 bpm.).

Natuurlijk heb ik de neiging om mijn trainingsactiviteiten toch nog zoals gepland voort te zetten tot 11 april (Rotterdam Marathon). Zeker doordat ik nu weer helemaal nergens last van heb.
Aanstaande zaterdag heb ik de halve marathon in Axel op het programma staan. En waar doe je dan goed aan hè? Deze week niet of toch héél weinig trainen in de aanloop naar zaterdag? Of toch gewoon doorgaan met het schema?

Luisterend naar het signaal van mijn lichaam na de loop van afgelopen zondag én het feit dat die klacht nu alweer niet meer te voelen is, lijkt mij de gulden middenweg het meest verstandig: geen gekke en al te intensieve trainingen deze week, maar gewoon een beetje blijven lopen. Niet te lang, niet te inspannend, maar gewoon in beweging blijven. Zaterdag is de planning om die 21 km voluit te lopen. Afhankelijk van mijn lichamelijk gevoel na die wedstrijd, kan ik naar mijn idee pas écht besluiten nemen over mijn nog resterend schema richting Rotterdam.

Maar goed, als je nog goede tips hebt: ze zijn meer dan welkom!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UPDATE:

(enkele uren later)

Ik kon het toch niet laten... Heb zojuist rustig lopend een half uur getraind. Geen tempo-wisselingen, geen hoge snelheid, maar gewoon lekker lopend met een hartslag van 120. En wat blijkt: geen centje pijn! Daarna nog goed mijn rekprogramma afgewerkt waardoor de spieren weer in soepelheid kunnen uitrusten... Deze training van vandaag is niet geheel volgens het schema, maar deed me wel goed.

3 opmerkingen:

  1. loop die halve gewoon op gevoel en laat je benen beslissen wat ze in Rotterdam gaan doen. Je komt er wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom riskeren om geblesseerd aan Rotterdam beginnen? Luister naar je lichaam, je hebt een waarschuwing gehad, toch? Ik neem aan dat je aan het trainen bent voor een mooie tijd op de hele, niet de halve!
    Oh ja, ik spreek uit ervaring (helaas).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou de rek en strek oefeningen achterwege laten!
    Diverse onderzoeken hebben aangetoond,dat deze nergens goed voor zijn!

    Verder,doe het gewoon rustig aan,zoals hierboven beschreven!
    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen