zondag 21 maart 2010

Opdracht volbracht

ASCHWIN:

Vanmiddag heb ik in Sluis aan mijn opdracht voldaan en heerlijk gelopen!

De opdracht was om niet sneller dan 1:45 uur te lopen over de 21 af te leggen kilometers. Met een eindtijd van 1:44:37 heb ik daar op 23 seconden na prima aan voldaan. En wat was het heerlijk relaxt lopen op deze manier.

Voor de start bij het Belfort

Toen ik me naar het startvak begaf verbaasde me het groot aantal deelnemers. Het was immers mijn eerste keer dat ik aan de Zwinstedenloop meedeed, maar het is duidelijk een zeer populaire halve marathon. Ook viel me op dat er heel veel Belgen meededen. Waarschijnlijk meer dan tweederde waren zuiderburen.
Aangezien de start om 13:30 uur zou zijn, vervoegde ik me om 13:15 uur in het startvak. Maar al gauw had ik in de gaten dat ik in de voorste gelederen stond te wachten op het startschot. En dat was natuurlijk niet de bedoeling. Niet zo ver voor me onderscheidde ik Monique en Tom tussen de deelnemers. Bij hun moest ik maar niet in de buurt gaan staan, anders zou ik nog de neiging krijgen om aan te sluiten...
Er bleven maar lopers bijkomen achter me, dus besloot ik maar weer uit het startvak te wandelen en een eind terug te lopen. Ik vond mijn plekje bij de laatste vijftig lopers. Bijna helemaal achteraan.

Het startschot klonk en joggend liepen we met z'n allen een rondje door het centrum van Sluis om vervolgens na zo'n 1,5 km het fietspad langs de vaart van Sluis naar Brugge te vinden. De eerste 5 km gingen voor mij in een snelheid van ongeveer 11 km/u. Linda stond met de kinderen langs deze prachtige vaart die ik met name ken van de schaatstocht Sluis-Brugge-Sluis.

Langs de vaart van Sluis naar Brugge

Het voordeel van deze rustige start was dat ik vervolgens, toen ik iets ging versnellen naar 12 km/u, enkel maar lopers bleef inhalen. En dat is altijd een heerlijke manier van lopen natuurlijk.
We liepen langs de andere kant van de vaart terug richting Sluis, waar we na zo'n 13 of 14 km aankwamen. Het parcours liep echter eerst nog langs de vestingswallen van de stad om vervolgens met een grote boog door de polders rondom Sluis weer richting het stadje zelf te lopen. Of het nu kwam door mijn rustige loopsnelheid en het goede gevoel dat ik tijdens deze gehele loop behield, maar ik liep echt te genieten van de omgeving. Wat een mooi gebied is dat daar. Waarschijnlijk speelde ook het zonnetje hier een positieve rol in.

Van het fietspad af richting de vestingswallen

Uiteindelijk versnelde ik in de laatste 5 km naar een snelheid van ongeveer 13 km/u. Nog steeds van groepje naar groepje lopend kwam ik voldaan terug de markt bij het Belfort oplopen. Tijdens de laatste paar kilometer kwam ik Edwin tegen die aan het uitlopen was na zijn zeer geslaagde wedstrijd. Hij keerde om en liep met me mee tot in het centrum.

Direct na de finish
(is dat Tom niet die daar links alweer helemaal fit staat toe te kijken!)

Dus: opdracht volbracht en nu op een constructieve manier uitbollen richting Rotterdam!

 

5 opmerkingen:

  1. meer moet dat niet zijn!
    proficiat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gelopen Aschwin!
    Hier in de buurt,in Venlo,was gisteren ook een halve marathon,genaamd:"De Venloop "
    Laat de vriend van een nichtje van ons,ook een tijd van 1 uur 44 min.lopen!

    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is Tom inderdaad op die foto. Hij roept je daar nog toe trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prima tijd gelopen Tom! Je bent er klaar voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mentaal een prima opsteker als je op deze wijze een wedstrijd kunt lopen. Chapeau! By the way: die laatste foto....mooie free publicity met dat doek van je sponsor aan de finish...je hebt je roeping gemist ;-)

    BeantwoordenVerwijderen