zondag 18 december 2011

Jules Unlimited Loop

ASCHWIN:

Wat een heerlijke manier om een winterse zondagochtend door te brengen! Het weer viel héél erg mee (op de heenweg richting Breskens in de auto kregen we nog een fikse hagelbui op ons dak): van start tot finish ging de zon enkel maar meer schijnen. Uiteindelijk eindigden we met een stralend blauwe hemel boven de zee! Wie had dat gedacht...?!
Ondanks dat de wind flink waaide over het strand, kregen we als lopers het beste van het slechte: op de terugweg de wind schuin in de rug.

En omdat die wind op de heenweg van de start in Breskens naar het keerpunt bij het haventje van Cadzand tegen stond, had ik besloten om niet té snel te starten. 19 km over het strand rennen is immers lang genoeg om halverwege nog te versnellen.
In een comfortabele snelheid hopte ik de eerste 5 km van groepje naar groepje. Korte versnellinkjes brachten me van de ene groep naar de andere. Totdat ik uiteindelijk in een groepje terechtkwam waar ik wat langer in bleef zitten. Als volleerde wielrenners wisselden we elkaar mooi af in een goed georganiseerde waaier. Totdat enkelen besloten te versnellen. Zonde eigenlijk, want op één na heb ik ze later weer allemaal ingehaald. Het was fijner geweest dat we bij elkaar gebleven waren, maar ja...

Tot aan het keerpunt op 9,5 km liep ik dan ook met nog één andere loper. Hij bleek uit Utrecht te komen en kwam naar Zeeland voor 3 wedstrijden: deze Jules Unlimited Loop, de Zeeuwse Kustmarathon en de Marathon van Zeeuws-Vlaanderen. Leuk.
We passeerden het keerpunt na 47 minuten. Daar was ik door de tegenwind niet ontevreden over.

Direct na het keerpunt (een eenzame man in een fel gekleurd vestje en met dito vlaggetje stond daar te koukleumen...) besloot ik met de wind schuin in de rug te versnellen. En dat ging prima. Zoals gezegd haalde ik heel wat lopers in, waaronder de lopers van mijn voormalig groepje.
Ik realiseerde me wel dat een tijd van 1:30 uur niet haalbaar zou zijn na halverwege een tijd van 47 minuten te hebben neergezet. Maar goed, ik zou een poging wagen richting die 1:30 uur te mikken.

Op deze manier liep ik kilometer na kilometer terug richting Breskens. Ik liep gewoon te genieten: prachtig strand, woeste golven, lekker lopend! Zoals gezegd: een ideale zondagochtend.
Maar mijn gedagdroom werd lelijk verstoord door plotse steken in mijn knie en later in mijn heup. Ai, dat voelde precies zoals mijn oude blessures tijdens mijn twee gelopen marathons! Vooral bij het passeren van de golfbrekerspaaltjes, waarbij ik me licht moest verdraaien of springen om er tussendoor te lopen, voelde ik de pijnscheuten het meest. Ik moest nog een aantal kilometer lopen. In de verte zag ik de duinovergang naar de finish bij camping Napoleonhoeve. Ik zou het zeker wel volhouden, maar het was wel even een domper.

Gelukkig zag ik in de verte Pien lopen, samen met onze hond Sarah. Dat gaf me een mooi mikpunt. Weer iets verder zag ik Gijs en Linda boven op de duinen staan. Ook dat was fijn om me op te richten. Ik kon hierdoor mijn tempo wel redelijk goed vasthouden. Werd dan ook door niemand meer ingehaald. Uiteindelijk zat er zelfs nog een sprintje in tijdens de laatste verharde 500 meter. Ik weet niet precies hoeveelste ik ben geworden. Rond de 10e plaats denk ik. En de eindtijd? Als ik het goed heb gezien is dat 1:31 uur geworden.

De laatste kilometer op het strand.
Ik loop in het zwart met naast me meehollend Pien en Sarah.

Net voor de duinovergang.
Nog steeds Pien in de achtervolging!

En tijdens de duinovergang word ik achtervolgd door Gijs!

Het was een erg mooie en leuke loop om aan mee te doen. Volgend jaar ben ik hopelijk weer van de partij. Gijs zal er dan ook meedoen met de korte afstand.
Ik maak me alleen een beetje zorgen om mijn knie en heup. Want hoe gaan die zich houden bij de langere afstanden. Het volgende doel is immers de 34 km door de duinen en over het strand tijdens Trail by the Sea. En daarna richting de Marathon van Zeeuws-Vlaanderen in mei.

Maar goed, daar ga ik me nu nog geen zorgen om maken. Ik train de komende maanden gewoon op mijn gemakje verder, waarbij de weekkilometers na de jaarwisseling zullen worden opgeschroefd.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Aschwin,

    Mooie loop zo te zien en te lezen, goed gelopen hoor !! Nu maar hopen dat het meevalt met knie en heup maar dat zal wel goed komen denk ik. Je zou eerder denken dat zoiets op gaat spelen op een hardere ondergrond ipv op het strand.

    Groeten,

    Angelo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had al in de gaten dat jullie in de zon liepen, de wolkenradar was duidelijk genoeg. Kreeg al spijt daar niet gestart te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Patrick de Boevere19 december 2011 om 12:05

    Aschwin,

    Ik liep ook in je groepje (waar ook een oud-profwielrenner in liep) en haalde me in op de terugweg toen ik van ellende besloot te gaan wandelen. Had ik beter niet gedaan want het scheelde me de nodige plaatsen, maar ik wist toen niet dat de finish nabij was; ooit liep ik daar veel maar door de veranderingen van de laatste jaren ken ik het strand niet meer.

    Misschien tot bij de halve van Cadzand.

    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Patrick: ik moedigde je nog aan om door te gaan toen je besloot te gaan wandelen. Je hoorde me volgens mij niet. Je liep toen een paar meter voor me. Jammer dat je 'kaarsje' net daar uitging...!
    Die oud-prof was Davy Dubbeldam. Heb zelf nog met 'm gefietst bij de junioren en amateur-wielrenners. Ook hij zakte wat weg tijdens de tweede helft van de wedstrijd.
    Misschien tot in Cadzand ja. Weet nog niet zeker of ik er zal starten.

    BeantwoordenVerwijderen