zondag 9 september 2012

Bijna...! Of toch...?

ASCHWIN:

Dat was lang geleden, maar vandaag liep ik weer eens BIJNA een PR. Het ging werkelijk ongelooflijk lekker tijdens mijn 10 km-wedstrijd te Antwerpen, de zogenaamde 'Bollekesloop'. En heel misschien liep ik ook wel een PR, want de tijdwaarneming van mijn PR over de 10 km van 2006 (alweer...) heb ik eigenlijk nooit vertrouwd (38.59 min). Had toen ook al het gevoel dat de afstand niet klopte...

Eerst even de feiten dan maar van vandaag:
  • Finishtijd: 39.01 min.
  • Klassering: 22e (van de 690 finishers)
  • Gemiddelde snelheid: 15,4 km/u
(complete uitslag vind je hier)

En alleen al van die feiten word ik heel blij! Want zoals gezegd ben ik heel tevreden met die eindtijd; maar net zoveel voldoening geeft mijn klassering. Het was namelijk een échte wedstrijd. Met een aantal Belgische toppers aan de start (waaronder de Belgische toploopster Veerle de Jaegere). En dat ik daar op de 22e plaats uit de bus kwam, dat was heerlijk.

Ik liep vandaag voor het eerst op mijn nieuwe wedstrijdschoenen, die ik slechts één keer heb kunnen uitproberen tijdens de training. En die schoentjes liepen zálig! Daar ga ik nog veel plezier aan beleven tijdens volgende wedstrijden en trainingen.

Bij de start stond ik ver vooraan. Ik wilde niet vast komen te zitten in het peloton tijdens deze stadsloop; ik kende het parcours immers niet en was bang voor smalle straten en stoep-op-stoep-af-bochten. Maar dat bleek achteraf niet nodig. We liepen over mooie brede wegen. Met de start in Berchem (bij de Koninck-brouwerij) liepen we richting Antwerpen-centrum en weer terug. Leuk was ook dat er enorm veel volk op de been was in Antwerpen. Het was natuurlijk ook schitterend weer en alle terrasjes zaten vol. Ook stonden er verschillende muziekbandjes te spelen langs het parcours; altijd goed voor de moraal...

Maar doordat ik zo ver vooraan stond bij de start, werd ik ook 'meegesleurd' in een hele snelle start. De eerste kilometer ging zelfs in een snelle 3:14 min. Véél te snel, maar ja, ik liep in een goed groepje en besloot gewoon mee te lopen. Ik zou wel zien waar dit verhaal zou eindigen...
Maar kilometer na kilometer kon ik volgen. We liepen kilometertijden die varieerden van 3:25 tot 3:40 min/km. Tot mijn schrik zag ik plots al het 5 km-bord opduiken. Ik keek op mijn horloge en zag dat we er in een tijd van 18:40 min passeerden. Ik kon het bijna niet geloven. We stevenden af op een eindtijd in de 37 minuten! En ik kon nog steeds volgen...

Net voor het eerste (van de twee) tunneltjes die in het parcours zaten, moest ik samen met vier anderen uit het groepje twee man laten gaan. Laat ik het zo zeggen: ik liet ze gaan omdat ik bang was dat ik mezelf anders gigantisch zou tegenkomen. Achteraf gezien (maar ja, dat is achteraf...) had ik gewoon met hun mee moeten lopen. Want in een paar kilometer (ergens tussen de 6 en 8 km) liepen ze een paar honderd meter bij ons vandaan. En daarna stabiliseerde hun voorsprong. Samen met een medeloper kwamen we zelfs nog iets terug tijdens de laatste 2 km. Met andere woorden: ik had me niet moeten inhouden, maar die 10 km gewoon moeten doorlopen in het tempo van de eerste 5 km.

Neemt niet weg dat er toch een mooie 39:01 uit kwam rollen. Jammer natuurlijk dat ik net niet binnen de 38 minuten bleef en 'officieel' een PR kon vestigen.

Maar ik merk dat ik vooruit ga. Een PR ligt in het vooruitschiet. Ik was ook vrijwel direct na de finish weer hersteld. Het voelt allemaal erg goed. Dus ik ga gewoon door op deze (nieuw ingeslagen) trainingsweg. Het lijkt op te leveren!

En de Bollekesloop is een mooi evenement. Goed georganiseerd, veel gezelligheid en leuk om zo door Antwerpen te lopen over dit snelle parcours.

Na de finish: een 'bolleke' voor iedere finisher op het 'atleten-terras'
(met live muziek op het podium!)

Start en finish bij de sponsor om de hoek: Brouwerij De Koninck



2 opmerkingen:

  1. wow! knap! je zit in de form van je leven man

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag van een zeer mooie en knappe prestatie. Die paar seconden gaan er zeker nog eens vanaf voor een nieuw PR op de 10 km.

    BeantwoordenVerwijderen