vrijdag 22 april 2011

Nike Free 3.0

ASCHWIN:

Vandaag was het tijd voor de test van de verschillende minimalistische schoenen waarover ik de afgelopen dagen enkele berichten schreef.
Bij Runnerslab te Beveren had ik de mogelijkheid om alles eens op mijn gemakje uit te proberen.
  • Allereerst testte ik de Nike Free 2.0. Een hele soepele schoen die nog wel heel dicht bij een gewone hardloopschoen aanzit qua zooldikte. De schoen zat als gegoten, maar ik had hierbij toch niet het gevoel dat ik een veel andere schoen kocht dan de gewone hardloopschoenen die ik al heb. Een heerlijke schoen dus, maar niet voor mijn doel.
  • Vervolgens was de Nike Free 3.0 aan de beurt. De zool hiervan is maar een centimetertje dik en loopt niet zoals bij normale hardloopschoenen van hoog achter naar laag voor. Een recht zooltje dus, extreem soepel (je kunt de schoen gewoon oprollen!) en ook deze schoen zat enorm comfortabel. Het lijken wel slofjes... Deze schoen komt heel dicht bij het gevoel van barefoot-running. Je landt ook automatisch op je middenvoet in plaats van op je hiel (zoals dat wel gebeurt bij gewone hardloopschoenen én de Nike Free 2.0).
  • Daarna was het de beurt aan de minimalistische Saucony-schoen; maar die viel echt tegen. Voor mijn gevoel was dit toch gewoon een hardloopschoen, met (zoals gebruikelijk) extra versteviging onder de hiel.
  • Als laatste had ik de gelegenheid om de verschillende Vibram Five Fingers uit te proberen. Natuurlijk krijg je hiermee pas écht het gevoel van barefoot-running. Maar om hier goed op te kunnen lopen dien je wel je hele loopstijl te veranderen, dat merkte ik wel. Ze zaten wel heerlijk, dat moet ik ze nageven. Het gevoel dat je tenen, zoals in een handschoen, elk een eigen gaatje zitten was ook niet oncomfortabel. Dat went volgens mij heel snel.
Misschien dat je het in bovenstaande beschrijvingen al een beetje kunt lezen; mijn keuze is dus gevallen op deze Nike Free 3.0:

Zojuist heb ik ze uitgetest tijdens een training van 9 km. In de hardloopwinkel raadden ze me ook aan om het langzaam op te bouwen; dus zeker in het begin niet té lang lopen.
Maar het viel me reuze mee. Voor mijn gevoel maak én houd je er gemakkelijker je snelheid mee vast tijdens het lopen. Dit vanwege het feit dat je op je middengedeelte landt en daardoor meteen de afrolbeweging naar voren maakt. De energie die verloren gaat bij een landing op je hiel, zoals bij de normale hardloopschoen, raak je hierdoor niet kwijt.
Wel merkte ik dat het inderdaad na een aantal kilometers wel anders ging voelen in mijn benen; met name mijn onderbenen. Die leken eerder moe te worden. Waarschijnlijk toch door een aantal andere spieren die door deze andere manier van landen/lopen worden aangesproken. Ook mijn voeten zelf zijn na afloop vermoeider. Maar goed, dat was ook de reden om deze schoen te kopen: training van voeten én meer hardlopen richting barefoot-running.
Wat wel erg aangenaam aanvoelt, is het directe gevoel met je ondergrond. De dunne soepele zool plooit zich om elke oneffenheid heen, waardoor ook je voeten en tenen moeten 'werken'.
En de schoenen zelf zijn, zoals ik al schreef, van zulk soepel materiaal gemaakt: het lijken wel sloffen! Eenmaal aangedaan, zou je ze zo uren achtereen willen aanhouden. Vandaar dat ook veel atleten de schoen (net zoals de Nike Free 2.0) gebruiken als 'gewone' schoen: het zit lekker én je houdt je voeten in goede conditie.

Vanaf heden zal ik dus mijn Asics wekelijks afwisselen met deze Nike Free-schoenen. De Asics met name voor het langere duurloopwerk en de Nike's voor de kortere en intervaltrainingen.

5 opmerkingen:

  1. Hey Aschwin, Nike Free zien er snel uit. Barefoot running !! Als ik het goed begrijp geen schoen met demping zoals bij een normale loopschoen. Lopen ze dan toch nog een beetje comfortabel? en wat betreft blessure gevoeligheid? Niet aan te raden voor blessure gevoelige lopers neem ik aan? Zo te lezen was jou eerste ervaring in ieder geval prima op deze schoenen. Blijf ervan balen dat ik vrijwel direct last heb van blessures als ik weer begin met lopen, zelfs met mijn nieuwe schoenen (ook Nike) die overigens perfect zitten.

    Groeten,

    Angelo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zal je blog de komende tijd goed in de gaten houden want ik ben heel benieuwd wat het gaat geven. Ik vraag me af of je heel je loopstijl bewust moet veranderen, of dat je vanzelf anders gaat lopen.
    Denk je dat het ook geschikt zou kunnen zijn voor afstanden boven bv 20 km ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Top! Goed om te lezen dat je begint met het wisselen van je schoenen. Het duurt wel even voordat je gestel aan de dunne zool is gewend. Maar uit ervaaring kan ik je vertellen dat je straks niet meer op de 'dikke' schoenen wil en kan lopen!

    @Brian, er zijn atleten onder ons die 60k op Five Fingers lopen, dus 20k op de free's zijn geen probleem. Zelf loop ik al mijn trainingen (+40k) op dunne schoentjes. Uiteraard moet je je loopstijl aanpassen, landen op de middenvoet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat ik me afvraag is of de schoenen dan ook niet sneller zullen slijten als het zo'n soepel materiaal is... maar ze zien er in ieder geval mooi uit, veel plezier er mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan er nog niet zo veel over zeggen. Heb er pas één keer op hardgelopen. Dát beviel in ieder geval heel goed.
    Ook ik ben benieuwd naar het lopen op deze schoenen over langere afstanden. Gaan de knietjes dat voelen? De heup?
    Of juist niet? Want ik merk dat je vanzelf anders gaat lopen op deze schoenen: je landing gaat automatisch naar de middenvoet en dat maakt natuurlijk ook dat je stijl zich wijzigt. Aan de ene kant heb je een directer gevoel met de ondergrond, maar aan de andere kant vang je ook minder 'klappen' op op je hiel. Dus...
    Ik hou jullie op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen