zondag 7 oktober 2012

Wedstrijd Axel

ASCHWIN:

Los van de sportagenda die aan de zijkant van deze weblog staat genoteerd, probeer ik tussendoor ook wat hardloopwedstrijden hier in de regio mee te pikken. Vooral de stratenlopen die meetellen voor het SPSS-runnerscriterium zijn altijd goed bezet met vooral ook veel snelle Belgische lopers.

Gisteren was de zgn. 'Appelloop' in Axel aan de beurt. Ik besloot mee te doen aan de 12,2 km wedstrijd.
De start was gezamenlijk met de 4 en de 8 km. En dat vind ik altijd lastig: je hebt geen idee wie van jouw afstand waar loopt.... Alles loopt door elkaar.
Het enige dat je kunt doen tijdens de eerste paar kilometers is je eigen gang gaan en maar zien in welk groepje je uiteindelijk terecht komt voor de overige kilometers.

Er werd (oa. door die kortere afstanden) als een gek gestart. En ik kwam al na 1 km tussen de snelle starters en de wat rustigere starters te hangen, in mijn eentje. En dat zag ik eigenlijk niet zitten. Dus versnelde ik tijdens de 2e en 3e kilometer en vond aansluiting bij een groep van vier lopers. Achter me was ondertussen een heel groot gat ontstaan.
Ondertussen waren de 4 km-lopers al afgeslagen. En ook na zo'n 4 km sloegen de 8 km-lopers af. Op deze manier bleven de 12 km-lopers enkel nog over op de polderwegen rondom Axel.

Toen ik eens op één van de lange polderwegen naar voren spiedde, zag ik tot mijn verbazing toch wel heel veel lopers nog. Meer dan er normaal voor me zitten tijdens deze regionale wedstrijden. En ik wist toch zeker dat ik flink aan het doorlopen was. Het ging nl. best lekker! Ik schatte zo'n twintig lopers voor me...!

Na zo'n 5 km bleef ik met een Belgische loper over. Samen liepen we kop over kop de ene kilometer na de andere. Het gat achter ons werd groter en groter. En voor ons bleef het lang hetzelfde: voor ons liep een groepje op zo'n 300 meter.
Maar na een kilometer of 8 leek het alsof we beiden onze tweede adem vonden. Langzaam versnelden we iets. Tijd om informatie uit te wisselen hadden we niet. Wél kreeg ik van mijn medeloper een half bekertje drinken dat hij onderweg kreeg toegereikt. Érg sportief van hem!

Tijdens de laatste twee kilometers kwamen we steeds dichter bij onze voorgangers en haalden we er in. Uiteindelijk liep ik ook weg van mijn medestander. De versnelling van de laatste kilometers bracht me naar een 14e plek.

Tijd: 0:48:59 uur over de afstand van 12,2 km. Ondanks die 14e plek, ben ik wel heel tevreden met deze tijd. Volgens mij heb ik nog nooit zo'n snel gemiddelde gelopen over een afstand langer dan 10 km.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten