donderdag 13 mei 2010

Kers op de slagroom

ASCHWIN:

Na de fietstocht beloofde ik mezelf een bezoekje te brengen aan het Ronde van Vlaanderen Museum. Maar eerst kon er gedouchd worden! Ja, ja, dat kan niet in ieder museum... Freddy Maertens himself heette me welkom bij binnenkomst (nog in mijn vuile wielrenkloffie) en wees me de weg naar de twee douches die het museum rijk was. Er zijn blijkbaar meer van die figuren zoals ik: eerst fietsen en dan, als kers op de slagroom, een bezoekje aan het museum. Maar dan natuurlijk wel in schone kleerkes, aldus Freddy.

Fris en fruitig bezocht ik eerst de speciale tentoonstelling over het 25-jarig bestaan van de Lotto-ploeg. Hier enkele beelden:

De verschillende outfits door de jaren heen


De tijdritfiets van Cadel Evans tijdens de Tour de France van vorig jaar

Maar om eerlijk te zijn: ik ben nooit zo een Lotto-fan geweest. Ik weet niet wat dat is met die renners. Op een of andere manier zijn het altijd van die zeuren. Vooral na de wedstrijd, als het weer eens niet gelukt is...

Dus werd het tijd om de geschiedenis van de Ronde van Vlaanderen te gaan bekijken. En wat een feest was dat! Prachtige oud fotomateriaal, verweerde koppen, de gebruikte fietsjes.... alles was er te zien. Ook hier weer wat beelden:

Fan-materiaal van een halve eeuw geleden

Dit is toch prachtig?! Rik van Steenbergen na zijn overwinning (in 1944 of 1946?)

Een van de eerste wielertijdschriften van Vlaanderen

De oude shirtjes

Niet zo goed te zien op de foto, maar een oud ros met bidon nog voorop

Karel van Wijnendaele nog eens

Afsluitend bracht ik nog een bezoekje aan de shop van het museum. Veel kleding (leuk vond ik de vele retro-shirtjes die met moderne stoffen zijn gemaakt) en nog meer boeken. Harry, als je dit berichjtje leest: hier moet je zeker eens naar toe! Er staat vast en zeker nog een boek tussen dat je niet hebt...
Zelf kocht ik er nog het boek Van Santander naar Santander - brieven uit het peloton van Peter Winnen. Ik was er al langer naar op zoek, maar kon het niet (meer) vinden. Bij deze alsnog op de kop getikt!

4 opmerkingen:

  1. Een mooi verslag van je bezoek aan dit museum.In de toekomst hoop ik zeker jouw advies op te volgen,om hier een bezoek aan te brengen !
    Bij de vele boeken die je gezien hebt zal er ongetwijfeld wel eentje tussen staan,dat nog niet bij mijn verzameling is.
    Dat boek van Peter Winnen heb ik wel en ook gelezen.Goed boek.
    Groetjes Harry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't is al een hele prestatie als je freddy maertens begrijpt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, klein splaakgeblekje heeft ie wel...!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die opmerking over de Lotto ploeg klopt de laatste jaren wel. Maar ik heb nog minder sympathie voor Quick Step. Er hangt een beetje een poenerig arrogant imago rond deze ploeg en Lefèvre vind ik al helemaal een boef. Iemand die Virenque weer in genade aanneemt wenst geen afstand van doping te nemen. Zelfs de katholieke kerk en het CDA zijn geloofwaardiger de laatste tijd.

    BeantwoordenVerwijderen