maandag 18 oktober 2010

15 km/u

ASCHWIN:

De oplettende lezer heeft waarschijnlijk gezien dat de halve marathon van Etten-Leur (eind oktober) van mijn agenda is verdwenen.
De eerstvolgende wedstrijd die ik zal lopen zal de Zevenheuvelenloop te Nijmegen zijn. Deze prachtige, maar erg drukke wedstrijd over 15 km heb ik al meerdere keren gelopen. Vorig jaar liep ik hem weer (samen met Linda) na enkele jaren van afwezigheid daar. Toen had ik nog de vele kilometers voorbereiding in de benen van de Amsterdam Marathon die ik anderhalve maand daarvoor had gelopen. Tot mijn verbazing resulteerde dat in een PR: 1:02:33 op de 15 km.

Om me goed te kunnen richten op deze wedstrijd die op 21 november van dit jaar zal plaatsvinden, wil ik toch weer een gooi doen naar deze tijd. De voorbereiding bestaat dit jaar echter niet zozeer uit de vele kilometers die ik heb gelopen (alhoewel ik natuurlijk wel de trainingen voor de halve marathon van Gent nog in de benen heb), maar meer op interval en snelheidstrainingen. Kijken of dat een zelfde mooi resultaat oplevert als vorig jaar.
Vandaar dat ik mik op een gemiddelde van 15 km/u. Dit zou dan moeten resulteren in een tijd van 1:00:00 uur. En het liefst natuurlijk 1 seconde sneller...!

Omdat ik vanavond nog voor het werk op pad moet, heb ik deze middag een paar uurtjes vrijgepland om toch even lekker te trainen.
De training bestond uit een duurloop van iets meer dan een uur (64 minuten). Op een rustig tempo (11 à 12 km/u) liep ik tot 50 minuten. Ik verhoogde daarna mijn snelheid, om 3 kilometer lang op 15 km/u te lopen. Vervolgens liep ik nog een paar minuten rustig uit in mijn begintempo van 11/12 km/u.

Die paar kilometer die ik liep op een snelheid van 15 km/u was toch even om te voelen wat dat ook alweer betekent voor over anderhalve maand... Het voelde goed, maar een uur lang dit tempo aanhouden is lang hè...!

6 opmerkingen:

  1. Ja, erg lang...
    Is mij nooit, net niet gelukt
    61 minuten een paar keer zelfs
    Zo frustrerend...maar niet heus hoor !
    Prachtig parcours, maar (te) druk.

    Hoe is het met Linda ?
    Ik kan de toer ritten op de fiets gaan afbouwen...
    EINDELIJK !!!! haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet lukken hé, ik heb een 15km van 1hO0m5s staan en ik heb een trager PR op de 1/2-marathon dan jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aschwin, ik kwam een site tegen en het leek me wel iets voor jou: http://www.pdxcross.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Tom: inderdaad erg fraaie site! Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. als je 3k op training aan 15km/u kan lopen moet je dat in wedstrijd lukken om dat een uurtje vol te houden, probeer je in het begin een beetje weg te steken zo spaar je zelf krachten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Peter Ik heb net jouw verslag gelezen over je wedstrijd over 14 km afgelopen weekend. Ook al is dat de tactiek (wegsteken), het is niet altijd mogelijk... Wel knap gelopen: 2 wedstrijden achter elkaar (na een dagje duurlopen).
    Maar inderdaad: in Nijmegen is de kans nihil dat ik alleen kom te lopen met die vele duizenden deelnemers. Dus zal ik áltijd wel achter iemand lopen...

    BeantwoordenVerwijderen