woensdag 24 november 2010

Cyclocross

ASCHWIN:

Het winterfietsvirus (mooi woord voor galgje!) heerst in huize van den Abeele. De komende winter gaat er over onbegaanbare paden gecrosst worden. Linda en Gijs zijn reeds voorzien van een schitterende nieuwe mtb: de Trek 6300.

Zelf ben ik al enige tijd aan het rondkijken naar een betaalbare veldritfiets. Ik rijd toch liever op zo'n fiets door de velden dan op een mtb. Toen ik zo'n twintig jaar geleden stopte met wielrennen had ik voor het winterseizoen een mooi blauw Concorde-veldritfietsje, waar ik 's winters graag mee op pad ging tijdens de trainingsritten en de regionale veldritwedstrijden bij de junioren.

Zoekend op internet valt het niet mee om een betaalbare cyclocrosser te vinden. Ook tweedehands is het aanbod natuurlijk niet zo groot als een gewone racefiets of een mountainbike; tot nu toe heb ik tweedehands niets interessants gevonden (in mijn maat).
Mijn zoektocht heeft tot nu toe enkele opties opgeleverd. Niet dat ik nu meteen naar de fietsenwinkel ren om er eentje te bestellen. Nee, zo veel haast heb ik er nu ook weer niet mee... Ik ben de fietsjes gewoon eens naast elkaar in deze 'etalage' aan het zetten.

Hieronder een overzichtje van nieuwe modellen. Qua prijsstelling allen vergelijkbaar. De kwaliteit van de afmontage verschilt nogal. Er mag gestemd worden op het uiterlijk!




En? Welk crosser heeft jouw voorkeur?

7 opmerkingen:

  1. mmm lastig, zijn allemaal mooie fietsen. Ik heb helaas te weinig ervaring om een juist oordeel te kunnen geven. Maar als ik de keuze had zou ik voor de eerste gaan, de Cube. Ik kan je alleen geen onderbouwing geven, gewoon positief merkgevoel.......
    Succes met de keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. enkel afgaande op mijn beperkte technische kennis zou ik uit dit lijstje voor de Ridley gaan. Maar Cube levert voor relatief weinig geld wel steeds een deftige afmontage ... da's zowat hét upcoming merk onder de race- en VTT fietsen hé (weet wel niet wat ze waard zijn met hun cyclocross modellen ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mja, qua kleurke zou 'k voor de red bull gaan, hele mooie bike :)

    Qua afmontage toch wel iets meer dan gemiddeld nemen, maar ook geen topmateriaal want bij herstelling of vervanging lach je 'groen' :))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn favoriete crosser is Pauwels, omdat hij een echte anti-held is. Pauwels is cult!
    En Wellens en Aernouts, maar dat is omdat ze zo sympathiek zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Puur kijkend naar de kleur en vormgeving blijven er 3 over. Cube,Stevens en Ridley. Laatste zou vanwege eigen ervaringen, voorkeur naar uitgaan. Jammer dat hij is afgemonteerd met Tiagra, omdat de andere 2 voorzien zijn van 105. Toch net iets degelijker en gelet op waarvoor je 'm gaat gebruiken een verstandiger keuze. Neem die Stevens dan maar. Helaas rijdt Tom z'n favoriet wel op een Ridley trouwens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @allen: Patrick heeft het wel heel goed bij het rechte eind, wat mij betreft. Ik moet ook zeggen dat ik de Ridley de mooiste vind om te zien. De afmontage is niet het allerbeste van dit rijtje; maar daarentegen is de Ridley wel héél aantrekkelijk geprijst...

    BeantwoordenVerwijderen