woensdag 10 november 2010

Je hoofd erbij houden

ASCHWIN:

Ik las laatst weer eens een stukje over het nut van het trainen van je gehele lichaam. Als je veel hardloopt en wielrent, dan worden natuurlijk vooral je verschillende beenspieren geoefend. Je buik-, rug- en armspieren worden wel mede gebruikt, maar toch veel minder intensief.
Het nut van het aandacht besteden aan ook deze spiergroepen, ligt in het feit dat je lichaam in evenwicht blijft en tevens dat je meer profijt haalt uit je trainingen. Je algehele prestatie verbetert erdoor. De beweging van je lichaam vindt gerichter en gecontroleerder plaats. Etc.

Dus enkel daarom besteed ik zo af en toe ook aandacht aan die achtergebleven gebieden... Niet dat ik er zo veel plezier aan beleef, want ik blijf het een enorme opgave vinden; eigenlijk een noodzakelijk kwaad. Vooral die buikspieroefeningen kunnen me gestolen worden. Er gaan dan ook hele weken voorbij zonder dat ik ook maar 1 spiertje in mijn buik pijn doe... Enkel de push-ups zijn een structureel onderdeel van mijn trainingen geworden. Meestal werk ik die af direct na de loop- of fietstrainingen, net voordat ik het bad induik of onder de douche spring.

Dat stukje over het nut van een bredere work-out las ik op internet en werd geillustreerd door onderstaand bewegend plaatje. En waarom staat dat hoofd erbij? Waarschijnlijk om aan te geven dat je niet domweg maar wat moet gaan hardlopen als je sneller wilt worden. Je moet goed stilstaan bij je gehele lichaam. Trainen doe je dus op een goede manier, als je je hoofd erbij houdt!

2 opmerkingen:

  1. Ja, we weten het vaak wel, maar het doen.... Misschien toch maar weer eens oppakken. Dank voor de reminder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cross-training.. ooooh zo belangrijk, maar ja.. :)

    BeantwoordenVerwijderen