maandag 23 januari 2012

Breskens - 't Zwin - Breskens

ASCHWIN:

Deze vrije dag is geen rustdagje geworden. Nee, verre van dat. Want al vroeg in de ochtend zat ik in mijn auto richting de kust. Het plan: een lange duurlooptraining over het strand. Start en finish bij de veerpont te Breskens en over het strand tot aan de watergeul bij 't Zwin. Op en neer zou dat zo'n 30 km moeten zijn.

En wederom was ik er niet helemaal gerust op. Het was immers tijdens de Jules Unlimited Loop over ditzelfde parcours waar het mis ging met mijn knie. Opdracht was dus om vandaag weer érg rustig te lopen.

Zo gezegd, zo gedaan. Met een flinke tegenwind liep ik in een rustig tempo dat tussen de 9,5 en 10 km/u lag. Op de terugweg (de wind lekker in de rug) schroefde ik dit tempo op naar een 11,5 km/u. Onderstaand zie je het kaartje van Runkeeper. De afstand klopt niet helemaal. Ik deed na een anderhalve kilometer iets fout (...) op mijn iPhone, waardoor alles weer op nul sprong...
De afstand zal dus zoals vooraf ingeschat zo'n 30 km zijn geweest. Ik liep het gehele traject niet in 2:50 uur, maar in 2:58 uur. Het gemiddelde van 10,1 km/u zal dus wel kloppen.

Een grote opsteker vond ik mijn hartslag. Die kwam uit op een mooie 140 bpm gemiddeld. De conditie lijkt in orde.
En de knie? Die hield zich goed, maar.... ik merkte wel bij een paar versnellinkjes dat het dan meteen weer fout dreigt te gaan. Dus het lijkt erop dat ik mijn afstanden wel goed kan lopen, maar de snelheid noodgedwongen met 2 km/u heb moeten laten zakken ten opzichte van een paar maanden geleden!

(klik op foto voor vergroting)

Extra handicap vandaag waren mijn natte en zware blubberschoenen. Al na een kilometer of 3 vergiste ik me in een stuk zand. Ik dacht er wel overheen te kunnen lopen; maar al na een paar passen voelde ik dat het niet goed ging. Ik zakte bij elke landing van de voet dieper en dieper in de blubber. Omkeren was geen optie meer, dus baggerde ik maar door, zo veel mogelijk blijven hardlopen met kort pasjes om niet zó diep weg te zakken dat ik mijn schoenen zou kwijtraken.
Ik redde het inderdaad zonder een schoen te verliezen, maar diende wel de overige 27 km met zware blubberschoenen door te lopen. Binnenin waren mijn sokken natuurlijk ook drijfnat, maar die droogden tijdens het lopen snel op.

2 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Hartslag idd mooi laag kunnen houden. Niet forceren met je knie op snelheid lopen komt wel weer. Toch mooi zo'n 30 km gelopen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nu al mooi in form voor de komende trail!

    BeantwoordenVerwijderen