vrijdag 10 september 2010

Doorgemeten

ASCHWIN:

Zoals al eerder vermeld hier op de weblog, had ik een afspraak staan bij Runners Service Lab te Beveren. Daar hebben ze een rugscan en tevens een loopanalyse van me gemaakt. Op hardloopgebied dus eens even helemaal doorgemeten!

Wat is gebleken?
  • Beenlengteverschil is minimaal. Wel opvallend was het verschil in hoogte van mijn knieschijven, waardoor het optisch lijkt alsof er een groot verschil zit tussen beide benen. De lengte van de bovenbenen en de onderbenen zijn nagenoeg gelijk. Prima dus.
  • Wel bleek er een afwijking te zitten in mijn heup. Ten opzichte van elkaar, zit er tussen mijn beide bekkens een afwijking van 4%.
  • Ook bleek mijn rug een lichte afwijking te hebben. Een lichte kromming in het bovenste gedeelte (van het wielrennen op jonge leeftijd??).
  • De schoenen waar ik tot vandaag op liep, waren voorzien van een té grote versteviging aan de binnenzijde. Hierdoor wikkelt de voet tijdens de landing niet goed af en belast ik te veel de buitenzijde van mijn voetzolen.
  • Helemaal geen aanpassing in mijn hardloopschoenen zou ook niet optimaal zijn. Dan zou de voet juist weer te veel naar binnen toe afwikkelen.
Conclusies:
  • Ik dien een schoen te dragen die een lichte versteviging in het midden van de binnenzijde in de zool heeft. Dan wikkelt mijn voet zich het beste af.
  • De inlegzool van mijn nieuwe schoenen is voorzien van een extra versteviging onder de voorste 'bal'.
Mijn klachten die ik kreeg als ik langer dan 2 uur achtereen liep, lijken te maken te hebben met verkeerde afwikkeling van mijn voeten tijdens het hardlopen. Doordat ik té veel aan de buitenzijde van mijn zolen afwikkelde (en die lichte afwijking heb aan de heup), worden na lange belasting, de pezen aan de buitenzijde van mijn kniëen én de pezen die zich hechten aan mijn heup, overbelast. De spieren die tussen deze twee aanhechtingen lopen kunnen door de vermoeidheid, na 2 uur deze belasting niet meer goed aan, waardoor die pezen het gaan overnemen. Maar pezen zijn natuurlijk niet bedoeld om te rekken, waardoor ontstekingen ontstaan; met alle gevolgen van dien...

Klinkt allemaal heel logisch, maar de praktijk zal het moeten uitwijzen. Mijn nieuwe schoen, die tevens ter plekke op maat is aangepast, staat hieronder.

Asics 'GT-2150'
(wel even wennen aan de kleur zwart...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten