dinsdag 7 september 2010

Analyse

ASCHWIN:

Eind deze week heb ik een afspraak staan bij Runners Service Lab te Beveren. Deze hardloop-speciaalzaak adviseert bij de aanschaf van de juiste hardloopschoen. Ze doen dit standaard met een zogenaamde footscan, om te kijken hoe je landt en afzet met je voet tijdens het hardlopen.


Tevens bieden ze de mogelijkheid om een rugscan uit te voeren. En daar is het mij voornamelijk om te doen. Met deze rugscanner (die een snelle, contactloze en stralingsvrije analyse van het rugoppervlak en de ruggengraat maakt) kunnen ze ook passende oplossingen bieden voor beenlengteverschil. Mijn klachten na de twee gelopen marathons lijken hier vandaan te komen.

(bron foto: www.rslab.be)

Telefonisch reeds overlegd met hen. Ik heb hen uitgelegd dat ik na 2 uur hardlopen last krijg van heup en knie. Alles onder die 2 uur gaat pijnvrij. Ook verteld dat ik zelf reeds een klein beenlengteverschil heb geconstateerd. Maar mijn twijfel om passende zooltjes te laten aanmeten die dit verschil eventueel (gedeeltelijk) opheffen, heb ik hen ook kenbaar gemaakt. Ze bevestigden mijn twijfel; want soms is het beter om dit beenlengteverschil níet op te heffen. Je loopt immers al je hele leven op deze manier. Door zo'n opheffing, zouden er nieuwe klachten kunnen ontstaan. Dit doordat je lichaam nu eenmaal gewend is aan dit verschil. Als je dat weghaalt, dan kan er ergens anders in je lichaam weer een blessure/kwaal voor terugkomen...
Met andere woorden: ik ga het allemaal eens goed laten nameten en dan op basis van hun deskundig advies een besluit nemen.

Maar wat het besluit ook wordt, in ieder geval zal ik er wel een paar nieuwe hardloopschoenen laten aanmeten. Mét of zonder extra zooltje...

Wat trainingsarbeid betreft, heb ik vandaag een korte intervaltraining gedaan, na de rustdag van gisteren. Omdat het al donker werd vooraleer ik aan de training kon beginnen, heb ik besloten om deze interval op de hardloopband af te werken.
In totaal liep ik 35 minuten waarbij afwisselend 1 km op 11 km/u en vervolgens 1 km 15 km/u. Dit serietje 3x achter elkaar. Vervolgens nog even uitgelopen.

2 opmerkingen: