woensdag 15 september 2010

Time-management

ASCHWIN:

De afgelopen vakantieperiode ben ik mijn trainingsactiviteiten gaan opvoeren naar gemiddeld 6x per week. Afwisselend ging ik op de racefiets trainen of werd er hardgelopen. Eigenlijk heb ik dat tot vorige week kunnen volhouden.

Maar vanaf deze week beginnen er barstjes te komen in mijn trainingsschema's. De vrije tijd wordt met de week weer beperkter: het werk stapelt zich na de vakantieperiode weer flink op, de kinderen zijn weer met school begonnen, zelf ben ik weer volop aan het studeren geslagen, thuis moet er ook zo af en toe nog wat gedaan worden, dus ja... De luxe van elke dag je sportkleding aan te trekken en er op uit te trekken, is op het ogenblik geen vanzelfsprekendheid meer.

Dit wil niet zeggen dat ik het niet probeer! Het vraagt alleen wat meer aandacht op het gebied van planning. En in plaats van 6x per week, is een gemiddelde van 4 of 5x per week eigenlijk toch ook niet slecht?
Op deze manier probeer ik wekelijks de gaatjes te zoeken in de vrije tijd. Een vergadering in de avonduren? Dan misschien 's ochtends vóór het werk even een halfuurtje lopen; of bij thuiskomst, vóórdat er gegeten wordt.

Maar mijn stelregel blijft wel: het moet wel léuk blijven! Dus als een hectische week het niet toelaat om meer te trainen, dan is dat gewoon zo. Niets aan te doen. En misschien kan ik dan de daaropvolgende week een tandje extra trainen.

Wat ook helpt is het volgende. Ik heb ooit eens een cursus 'time-management' gevolgd (en die cursus heeft zich al tienduizend keer terugverdiend!). Daar heb ik heel veel praktische tips opgestoken. Maar ook het volgende: als je iets belangrijk vindt, dan kun je er eigenlijk altijd tijd voor maken. In die zin frons ik ook altijd mijn wenkbrauwen als ik mensen hoor zeggen: 'Ja, dat zou ik ook wel willen (bijvoorbeeld sporten), maar daar heb ik de tijd niet voor!' Onzin natuurlijk. Het betekent alleen dat als je het écht wilt, dat je daar ook naar dient te handelen en misschien wat andere dingetjes ervoor opzij moet zetten. En die regel pas ik ook altijd zelf toe.

Wat me overigens de afgelopen dagen wel in de weg zit om lekker te lopen, zijn mijn nieuwe hardloopschoenen. Een paar dagen geleden schreef ik nog dat de vuurdoop van deze schoenen goed was verlopen, op een paar gevoelige drukpuntjes op mijn hiel na.

Maar... Na nog twee maal op de nieuwe schoenen te hebben getraind, zijn die drukpuntjes omgevormd tot heuse blaren! Noodgedwongen moet ik die dus even laten genezen.

En toch zitten de schoenen verder prima. Ik herinner me dit euvel ook nog van enkele jaren geleden. Ook toen stapte ik over van een ander merk schoenen naar Asics. En die Asics-modellen hebben een soort vorming bij de hiel waar ik blijkbaar altijd even aan moet wennen.


2 opmerkingen:

  1. dat is het probleem met een té strak schema hé: ofwel zet je jezelf onder druk omdat je moét lopen, of anders voel je je ongelukkig omdat je toch niet geweest bent ...
    Zo is het alijd iets. Prijs jezelf gelukkig dat je het allemaal zo mooi kan relativeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe herkenbaar, worstel af en toe met hetzelfde (luxe) probleem maar ach 4 a 5 keer per week sporten er zijn veel mensen die het niet halen...en idd het belangrijkste is het moet leuk blijven!

    BeantwoordenVerwijderen