woensdag 21 september 2011

Even tussendoor

ASCHWIN:

Nu met de Bredase Singelloop in aantocht (2 oktober as.) moet ik regelmatig terugdenken aan mijn trainingen voor mijn eerste halve marathon daar in Breda. Zo'n 15 jaar geleden zal dat zijn geweest. Ik weet ook nog goed dat ik eigenlijk nooit langer trainde dan 50 à 60 minuten. Dat was toen écht mijn maximaal haalbare trainingstijd. Die 21 km (anderhalf uur) op de wedstrijddag zelf was dan ook enkele jaren achter elkaar telkens weer een hele beleving...! Ik startte altijd met het grote vraagteken of ik de eindstreep wel zou halen. Maar tegelijkertijd ging het altijd goed en liep ik tijden tussen de 1:29:00 en 1:34:00 uur.

Nu loop ik door de tand des tijds eigenlijk niet sneller als toen ik 25 jaar was. Maar het duurvermogen is wel met de loop der jaren verbeterd. Die 21 km als afstand is niet meer het probleem. Ook die trainingen in de voorbereiding gaan me goed af. Neem nou vandaag: ik vloog van hot naar her in verband met werkafspraken. Bij thuiskomst besloot ik voor het avondeten 'nog even tussendoor' 11 km te trainen. Na 55 minuten zat de training erop en pakte ik de draad van de dag weer op (koken, eten etc.). Het koste me eigenlijk amper moeite.

Het omgekeerde van toen lijkt zich nu en de komende jaren te gaan afspelen: de aantal kilometers en de trainings- of wedstrijdduur zijn niet langer het probleem, maar veeleer de snelheid. Met andere woorden: de finish in Breda zal ik zeker halen, maar lukt het me ook nog in een acceptabele tijd? Mijn record staat op 1:26:59 uur. Als ik het dit jaar binnen de 1:30:00 uur haal moet ik tevreden zijn...!

Of ben ik gewoon een mijmerende zeur van (bijna) 40 jaar aan het worden?! (En als dat zo is, dan hoef je het niet te bevestigen hoor!)

4 opmerkingen:

  1. 40 jaar worden is geen enkele belemmering voor je sportieve prestaties, je herstelt minder snel, maar er is nog vanalles mogelijk en ik kan het weten want ik word in maart 44 jaar!
    De taaiheid groeit ook met de jaren en dat compenseert veel.
    Ga gewoon voor dat p.r. , de dood of de gladioleninstelling kan je ook ver brengen op een goede dag. Succes, groeten Angelo (AO te T)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd naar je ervaringen en zal deze op de voet volgen...over een klein half jaar mag ik er ook aan geloven !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goh...dan val je in de categorie ouwe l.... da's best een uitdaging...ik zit al jaren in de categorie ouwe dozen en nogwel een lustrum meer dan jou...dus eigenlijk ben je nog maar een broekie...t'is maar hoe je het bekijkt...succes in Breda en een hele leuke verjaardag !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Aschwin,

    Zou best kunnen natuurlijk dat je een beetje snelheid moet inleveren maar op de lange afstanden wordt je alleen maar beter naarmate je ouder wordt. Niet voor niets dat 40 plussers tijdens marathons, duatlons, en triatlons vaak enorm goed presteren. Alvast veel succes in ieder geval bij de singelloop in Breda. Als je een uitzonderlijke goede dag hebt dan is alles mogelijk.

    Groeten,

    Angelo.

    BeantwoordenVerwijderen