zaterdag 22 oktober 2011

Hulsterloo Loop te Nieuw-Namen

ASCHWIN:

Gijs en ik mochten vandaag in Nieuw-Namen aan de bak bij de Hulsterloo Loop. Voor zowel Gijs als voor mijzelf was het de eerste keer dat we aan de start verschenen van deze populaire stratenloop. De opkomst was dan ook zeer goed. Ik weet niet hoeveel lopers er precies meededen, maar bij mijn eigen afstand (de 12,5 km) schat ik zo'n dikke 80 deelnemers. Daarnaast werd er tegelijkertijd gestart met de 4 km-lopers (waaronder Gijs) en de 6 km-lopers.

Dus Gijs en ik werden nog even op de foto vastgelegd en daarna begaven we ons snel gezamenlijk naar het startvak.

Na het startschot verloren Gijs en ik elkaar uit het oog. Maar Gijs liep een goede 4 km. Aangezien hij zelf geen stopwatch aan had, hebben we nog geen idee van zijn precieze eindtijd. Maar de snelheid zat er in ieder geval goed in bij 'm. Onderweg liep hij blijkbaar nog een tijdje bij Ingrid IJsebaert in het groepje, tot aan het 2 km-punt, waar Gijs moest omkeren en dezelfde weg terug diende te lopen.

Gijs tijdens zijn eerste 500 m (rechts met lichtblauw shirtje)

Eindsprint van Gijs 

En alweer ietsje hersteld loopt hij van de finish naar Linda (en Sarah)

Zelf was ik voor mijn doen 'als een dolle' gestart. Een groepje van een man of 15 sprintte werkelijk hard weg. Door zo'n gezamenlijke start van verschillende afstanden, weet je nooit precies wie nu van je eigen afstand is en wie van een (in dit geval) kortere afstand. Maar van de lopers voor me wist ik van een 4-tal zeer zeker dat ze ook de 12,5 km liepen. Dus besloot ik hen maar te volgen... Op deze manier liep ik de eerste drie kilometer in een tijd van precies 11 minuten! Veel te snel eigenlijk, maar ja...
Na die 3 km was de situatie voor en rondom me geheel veranderd. De lopers van de kortere afstanden waren reeds verdwenen en voor de rest van de 12,5 km-lopers liep iedereen alleen. Voor me was geen enkel groepje te bekennen. Door de eindeloze polderwegen ten noorden van Nieuw-Namen kon ik wel goed mijn positie inschatten: ik liep op een 9e plek. Nr. 8 liep zo'n 75 meter voor me en achter me liep nr. 10 ook zoiets achter me.
Deze situatie wist ik vele kilometers zo te houden. Langzaam kroop ik ietsje dichter bij nr. 8, maar ook nr. 10 kwam langzaam bij me in de buurt. Dáár achter was een heel groot gat; ik schat zo'n 250 meter tot aan nr. 11.
Uiteindelijk werd ik bijgehaald door mijn achtervolger. Bijna tegelijkertijd haalde ik ook mijn voorganger in. Mijn positie bleef hiermee 9e.
En op die manier liep ik ook richting finish, waar ik net te kort kwam om nr. 8 te achterhalen. Ik klokte zelf af op precies 51 minuten. Dat zou betekenen dat ik zo'n 14,8 km/u aan gemiddelde snelheid heb gelopen. Daar ben ik toch wel heel tevreden mee. 
De (tegen)wind onderweg maakte het overigens wel een pittige wedstrijd, zo in je eentje over die lange polderwegen. Bij de finish was ik dan ook behoorlijk uitgeteld... maar dat hoort ook zo, toch?!

Maar zowel Gijs en ik vonden ondanks ons goede gevoel over ons eigen presteren, het parcours van de Hulsterloo Loop verre van motiverend of spannend. De eindeloze polderwegen waren wel héél saai voor een wedstrijdparcours, vonden wij. Zulke wegen kennen we immers al goed genoeg van de polders rondom Zuiddorpe... Maar de grote opkomst, maakte wel veel goed.

Mijn eerste 500 m. (rechts in zwart/grijs met petje, net op de stoep)

Mijn laatste 500 meter

Nét na mijn finish.... pfoe!!

3 opmerkingen:

  1. Knap gedaan! Leuk dat er nog mensen zijn die de cijfertjes tellen tijdens het inhalen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Aschwin,

    Mijn vermoedens betreft het eenzijdige parcour waren dus gegrond zo te lezen. Wel weer een knappe prestatie hoor :-) Gaat goed met de snelheid zeker over zo'n afstand. Leuk dat Gijs ook weer heeft deelgenomen, chapeau !!

    Zelf voor de zoveelste keer maar geen wedstrijd gelopen. Ben echt bang dat ik mezelf in de vernieling loop. Het probleem zijn die 2 strepen begin/eind inhouden is dan zo ontzettend moeilijk voor mij. Niet meedoen is dan even de beste optie #allesvoordemarathon

    Groeten Angelo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Probeer de Jeff Thuy Memorial op de Heikant eens, qua parkoers het tegenovergestelde van die loop op Nieuw-Namen.

    BeantwoordenVerwijderen