vrijdag 13 november 2009

Doelen stellen

ASCHWIN:

Doelen stellen is altijd goed, het geeft immers richting en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat geldt natuurlijk voor alle aspecten van je leven (even een goed passende reclameboodschap tussendoor: klik hier!).

Maar doelen stellen in het hardlopen is niet enkel belangrijk voor je hardloopontwikkeling. Het helpt ook om gemotiveerd te blijven. Als je je doelen bereikt, bouw je nieuwe motivatie op én pluk je de vruchten van je inspanning.

Ik ben ook niet het type om 'zomaar te lopen', puur voor de gezondheid of als leuke bezigheid. Eigenlijk heb ik altijd bij al mijn sporten, nu en in het verleden, doelen nodig gehad om aan de gang te blijven. De doelen gelden niet (enkel) als de beroemde 'stok achter de deur', maar laten me ook genieten van de inspanning die ik lever in de aanloop naar het doel toe.
En, zoals net gezegd: het behalen van een doel levert meteen ook weer de lust tot meer op!

Vandaar dat ik toch wat knopen ga doorhakken voor 2010. Ten eerste ga ik me inschrijven voor de Rotterdam Marathon in april. Vanaf december 2009/januari 2010 kan ik dan middels een gericht trainingsschema de winter gebruiken voor de aanloop daar naar toe.
Na april wil ik na een herstelperiode, de zomerperiode gebruiken om me klaar te maken voor de Amsterdam Marathon in oktober.

Op de twee trajecten naar deze hoofddoelen voor 2010 liggen ongetwijfeld nog mooie (oefen)wedstrijden op me te wachten. In de winter zal ik zeker nog met enkele veldlopen/crossen meedoen en verderop in 2010 zal er ongetwijfeld nog een mooie halve marathon en/of 10 Engelse Mijl-wedstrijden op het programma komen.



Is doelen stellen op vrijdag de 13e eigenlijk wel verstandig....!?


2 opmerkingen:

  1. Mooie planning en ga je zeker zien in Rotterdam!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We lopen qua planning inderdaad mooi in de pas. Het behoort zelfs serieus tot de mogelijkheden dat ik dit jaar ook in A'dam aan de start verschijnt en niet de K-marathon dus zal lopen. Succes zondag.

    BeantwoordenVerwijderen