zondag 1 november 2009

Marathon hier, marathon daar...

ASCHWIN:

Ik hoor sommige lopers wel eens praten over 'een marathonnetje hier, een marathonnetje daar', meerdere marathonnen per jaar of zelfs per half jaar of maand...! Ook op verschillende weblogs en websites lees ik dergelijke verhalen terug.
Maar je kunt mij niet wijsmaken dat dit verstandig is. Natuurlijk kán het, daar twijfel ik niet aan. Maar je houdt jezelf volgens mij wel voor de gek. Want ik neem aan dat je als marathonloper graag langer dan een paar seizoenen wilt blijven genieten van deze mooie sport. En door veel marathons per jaar te lopen gaat dat volgens mij niet lukken. Je pleegt toch roofbouw op je lichaam; misschien in eerste instantie zonder dat je het merkt (als je bespaart blijft van blessures bijvoorbeeld), maar het breekt je toch op een gegeven moment op.
En natuurlijk hangt het ook af van de manier waarop je die marathons loopt. Maar als je elke marathon voor de best mogelijk persoonlijke tijd gaat, dan vind ik het niet verstandig.

Voor mezelf heb ik in ieder geval wel in de gaten dat één of hooguit twee marathons per jaar meer dan voldoende is. Op die manier blijft het leuk en kan ik hopelijk nog vele jaren genieten van deze lichamelijke inspanningen.

Hier trouwens nog een bewerkte foto die ik toegestuurd kreeg (genomen tijdens mijn wedstrijd in Amsterdam).


3 opmerkingen:

  1. wat een sportieve schoonzoon heb ik,
    een hele prestatie. trouwens een aparte foto
    heel mooi groetjes thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. he aschwin mooie blog zeg.

    groetjes van je oude middelbareschoolvriend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ......en 15 november nadert!!!!!!!!!!!!!
    groetjes uit Meerlo

    BeantwoordenVerwijderen