maandag 26 april 2010

Oorzaak gevonden!

ASCHWIN:

De oorzaak van mijn pijnlijke heup (en knie) tijdens het lopen van de twee marathons is achterhaald! Mijn linkerbeen is minimaal 1,5 cm langer dat mijn rechterbeen (de precieze meting vindt later nog plaats, bij het aanmeten van corrigerende zooltjes), waardoor mijn heup niet precies horizontaal staat.
Als ik normaal hardloop of wandel merk ik daar overigens niets van. Pas bij overbelasting (bij mij blijkbaar na een kilometer of 25 tot 30 hardlopen) wordt het pijnlijk. Zo pijnlijk dat verder lopen bijna geen optie meer is...

Het plaatje hieronder geeft de oorzaak weer. Het beeld dat het plaatje geeft is overdreven wat betreft mijn heupafwijking, maar het geeft wel een idee van de klacht:


Ik kan gewoon verder trainen en lopen. Maar als ik besluit in training te gaan voor een volgende marathon, dan zal er eerst wel een corrigerend zooltje moeten worden aangemeten. Zo lang ik niet meer dan 2 uur achter elkaar hardloop is er niets aan de hand.

Wordt vervolgd...

Ben overigens wel blij dat ik nu weet hoe het komt dat ik die heupklachten krijg bij het lopen van 25 km of meer. Heeft dus niets te maken met te weinig trainen, te slechte conditie of wat dan ook... Je gaat immers over alles twijfelen. Dat hoeft nu dus niet meer!

Hier nog even een weinig elegante polaroid van mijn scheve knietjes. Zoals je ziet zit de rechter knieschijf op de foto hoger dan de linker.

4 opmerkingen:

  1. super dat je d'r achter bent, en nu op weg naar een oplossing om pijnvrij een marathon te lopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat het lek boven is.
    Jouw verhaal komt mij zeer bekend voor. Toen ik mijn loopomvang vergrootte (+20k), kreeg ik wat rare heup, dijbeen en patella klachten. Mijn fysio kwam er achter dat ik een beenlengte verschil van een 2 cm heb. Ik loop nu al een jaar of 4 op orthopedische zolen, de rechterzool is ongeveer 1.5cm dikker dan de linker. Maar tijdens het lopen merk je er niets van. Je moet ze wel voor je loopschoenen laten maken, deze hebben de smalste leest.
    Ik heb nu een aardige collectie zolen, bijna voor elke schoen één. Alleen voor de Vibram FiveFingers heb ik ze nog niet…

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Okay, Martin, dank je! Komt het toch nog goed met mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel jammer natuurlijk maar goed dat je weet wat je te doen staat bij een volgende marathon!

    BeantwoordenVerwijderen