maandag 7 juni 2010

Noordzeeroute

ASCHWIN:

Zoals ik al eerder schreef, staat er een tweedaagse fietstocht op het programma voor de maand juli: de Noordzeeroute (die officieel loopt van Sluis tot aan Den Helder).
Sinds vandaag heb ik de fietskaarten van de route in mijn bezit met bijbehorend (toeristisch) boekje. Na even zoeken en overwegen, heb ik start en finish bepaald, alsmede ook mijn tussenstop halverwege.

Ik zal op zaterdag 10 juli starten in Breskens bij de veerpont. Vanaf Vlissingen fietsend is het 150 km tot aan Scheveningen. Daar heb ik mijn overnachting gepland in een Bed & Breakfast vlakbij het strand.
De volgende dag, zondag de 11e, rijd ik dan de overige 140 km tot aan het noordelijke eindpunt Den Helder.
De beschrijving van de route in het boekje geeft een mooi overzicht van de bezienswaardigheden en mooie gebieden waar je doorheen rijdt. Een selectie hieruit:

Dwars door het mooie Middelburg en Veere (zie foto)

De stormvloedkering en Neeltje Jans

De duinen bij Den Haag en de boulevard van Scheveningen

Het natuurgebied Meijendel bij Wassenaar

Finish: bij het marinemuseum te Den Helder

De totale fietsafstand van Vlissingen tot aan Den Helder: 290 km (als je geen enkele afslag mist; maar mezelf kennende kan het wel eens boven de 300 uitkomen..!).

Maar goed, dit is pas voor over een vijftal weken. Eerst Tour de France Toertocht Grand Depart te Rotterdam op donderdag 1 juli (120 km).

2 opmerkingen:

  1. Starten in Breskens? Beetje jammer, dan heb je hem net niet helemaal gefietst...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat vond ik gisterenavond eigenlijk ook. Vandaar dat de start niet in Breskens zal zijn. Maar ook niet in Sluis. Ik plak er gewoon nog wat extra kilometers aan vast en vertrek vanuit Zuiddorpe/thuis. Dat geeft toch een fijner gevoel: gewoon van thuis uit op de fiets stappen en naar Den Helder fietsen.
    Het is immers toch al ver, dus die paar kilometers extra kunnen dan ook nog wel!

    BeantwoordenVerwijderen