woensdag 31 augustus 2011

Kreekloop Terneuzen

ASCHWIN:

Deze avond stonden Pien, Gijs en ikzelf aan de start van de Kreekloop op de atletiekbaan van Scheldesport te Terneuzen. Pien en Gijs liepen beiden de 3 km en ikzelf de 10 km.

Het was toch wel bijzonder om voor het eerst met z'n drietjes tegelijkertijd in te lopen vóór de wedstrijd en dan vervolgens ook nog samen in het startvak te staan. En nog belangrijker: Pien en Gijs hadden er allebei erg veel zin in!

Samen inlopen vóór de wedstrijd

Toch wel een beetje zenuwachtig...

Pien heeft zo haar eigen rek- en strek-oefeningen

Zoekplaatje: nét voor het startschot
(ikzelf sta ongeveer 10e van rechts op de tweede rij)

Na het startschot vloog het lopers-peloton over de atletiekbaan. Na daar twee rondjes te hebben gelopen verlieten we met z'n allen het atletiekcomplex om via de wijk richting de Otheense Kreek te lopen. Althans, dat gold voor mezelf. De kinderen dienden eerder af te buigen, weer terug naar de atletiekbaan.
Natuurlijk heb ik ze zelf niet zien lopen tijdens hun wedstrijd, maar na afloop zaten ze vol verhalen. Gijs was in een strijd gewikkeld met twee leeftijdsgenoten en heeft deze tot zijn grote plezier kunnen winnen. Pien had het de eerste anderhalve kilometer erg zwaar vanwege last aan haar zij/milt. De tweede anderhalve kilometer verliep veel beter en ze perste er een paar honderd meter voor de finish nog een fikse sprint uit, waardoor ze nog een dame kon inhalen.
De uitslag en hun eindtijd zijn nog niet bekend. Die verschijnen een dezer dagen wel op internet.

Gijs tijdens de eerste 800 meter op de baan.

Gijs bij het opkomen van de atletiekbaan: nog 400 meter te gaan!

Pien tijdens haar vliegende eindsprint: nog 100 meter te gaan!

Ikzelf was ondertussen natuurlijk nog bezig met mijn 10 km. Na zo'n anderhalve kilometer, op het fietspad richting de Otheense Kreek, keek ik eens achterom; ik hoorde dat er iemand in hetzelfde tempo als ik meeliep. Leuk was de verrassing om te zien dat Angelo gewoon heerlijk meeliep tijdens zijn eerste wedstrijd over 5 km! Op onderstaande foto is te zien dat hij reeds op de atletiekbaan 'mijn wiel' gekozen had.

Angelo en ikzelf tijdens de eerste 800 meter.

Tot het 2,5 km-punt liepen we samen. Dat was het punt dat hij diende om te keren en ik mijn tocht diende voort te zetten naar het 5 km-punt. Al enige tijd liepen er twee lopers voor me die eigenlijk net iets te snel liepen. Ik liet ze dan ook net voor dat 2,5 km-punt langzaam van me weglopen, om mezelf niet geheel over de kop te lopen. 
En dat bleek verstandig. Want na 6 km werd ik bijgehaald door een andere loper en samen vonden we een tempo waardoor we weer langzaam inliepen op onze voorgangers. Kop-over-kop zetten we de rest van onze 10 km voort. We haalden op ongeveer 8,5 km onze voorganger in en gezamenlijk liepen we de atletiekbaan op voor de laatste 800 meter van onze race.
We keken elkaar tijdens ons laatste rondje van 400 meter nog even aan. Gaan we sprinten?? Ja dus! Ik kon me niet inhouden en trok de sprint aan. Dat ik uiteindelijk op de streep nog net door hem geklopt werd doet er eigenlijk niet zo veel toe. Want kijk maar eens naar onderstaande foto van onze sprint. Het is duidelijk te zien dat we er allebei lol in hadden om nog even tijdens die laatste honderden meters de strijd aan te gaan!

Afzien tijdens de sprint met een glimlach op het gezicht!

Ook ik weet natuurlijk nog niet hoeveelste ik ben geworden. Ik gok dat het een zevende plek is geworden. Maar dat kan ook 6e of 8e zijn. We zullen wel zien.
En de tijd? Ik geloof dat het net iets over de 40 minuten was. Maar daar is door de lopers nog veel over nagepraat. Vorige jaren moesten we immers net na de start maar één rondje lopen op de baan (nu twee) en ook bij terugkomst moest er maar één rondje daar gelopen worden (nu twee). Voor de rest was het parcours hetzelfde...! Dus tja, dat betekent toch dat het dit jaar 800 meter verder was dan voorheen?!
Dus wat die tijd nu precies waard is weet ik niet. Ik hoorde in ieder geval van Angelo (die met gps-horloge liep) dat de 5 km-loop in werkelijkheid 5,4 km was. Trek je dit door naar de 10 km-loop dan klopt mijn theorie wel: 10,8 km. 800 meter verder dus.
Maar ja, wat maakt het ook uit. We hebben alledrie heerlijk gelopen en genoten van de sport!

Gijs en Pien vroegen me wanneer de volgende hardloopwedstrijd plaatsvindt hier in de buurt. Ze hebben de smaak te pakken!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Aschwin,

    Leuk om eindelijk eens kennis te maken. Mooi verslag en knap gelopen. Ook leuk en goed van de kids zeg !! Dank voor het kopwerk ben normaal niet zo`n wieltjeszuiger hoor maar overnemen was niet echt een optie :-)

    Tot de volgende keer.

    Groeten,

    Angelo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een tijd rond de 40' en langer dan 10k? sterk zulle!

    BeantwoordenVerwijderen