vrijdag 5 augustus 2011

Zomerperiode

ASCHWIN:

Na een lange radiostilte op deze weblog, wil ik je toch even bijpraten over de sportactiviteiten van de afgelopen (zomer)periode. Want er werd wel degelijk gesport. Gemiddeld ongeveer 4 of 5 keer per week.

Even een overzichtje:

Wielrennen
In het kader van de Vacansoleil4Challenge-wielertochten reed ik, naast wat trainingstochtjes, 3x een rit van 120 km. In Breda, Den Bosch en als laatste in Rotterdam. Het waren mooie en supergoed georganiseerde tochten met telkens ongeveer 2.000 deelnemers. Ik heb mede hierdoor de smaak van het fietsen weer goed te pakken. Tijdens de ritten mondde het eigenlijk ook telkens weer uit in een soort van wedstrijdje. De gemiddelde snelheid bleek bij aankomst telkens hoger dan ik verwacht had. Tevens heb ik door deze rittenreeks ook een geheel nieuw wielertenue bij elkaar gefietst.

In 4e positie van groepje (Breda)

Nog nét in beeld (Den Bosch)

Skeeleren
Er werd ook heel veel geskeelerd. De afstand van mijn skeelertochten is stap voor stap opgeschroefd, evenals mijn skeelersnelheid. Ik heb mijn best gedaan om vooral op mijn techniek te letten. Mede hierdoor gaan deze tochtjes me steeds beter af.
Een skeelerrondje van 40 km is nu erg goed te doen. Ik ben dan ook erg blij dat ik enkele maanden geleden deze sport aan mijn 'lijstje' heb toegevoegd.

Hardlopen
Ja, ook de oorspronkelijke sport van deze weblog werd nog uitgevoerd! De laatste periode zelfs steeds meer en meer. De reden hiervan laat ik je lezen in een van de volgende blogberichten; want er staat een speciaal evenement te wachten waar ik aan mee zal doen... (spiek maar eens in onze 'sportagenda' aan de rechterzijde van deze website).
Enkele keren per week liep ik mijn trainingsrondjes. Soms kort en snel, gecombineerd met intervaltraining; maar meestal wat rustiger en vooral lang: vooral tussende 15 en 25 km per training.

Wandelen
Samen met een vriend ben ik gaan wandelen nabij Calais. Ongeveer 5 uur liepen we door dat prachtige glooiende landschap van de noordwestkust van Frankrijk. De White Cliffs of Dover waren op die heldere dag goed te zien. Hieronder een impressie:




Opvallend is dat ik door deze mix van sporten eigenlijk geen last meer heb van blessures. De overbelasting van een bepaalde spiergroep of gewricht lijkt hiermee te worden voorkomen. Het kan er ook mee te maken hebben dat ik de afgelopen periode aan geen enkele lange afstands hardloopwedstrijd heb meegedaan. Ik merk namelijk toch dat dat er lichamelijk altijd wel even inhakt, aangezien je dan tot de limiet gaat.
Voor het eerst kan ik ook echt genieten van al dit sporten zonder een specifiek doel voor ogen te hebben. Voorheen wilde ik toch wel altijd een doel hebben om voor te trainen. Het gevolg van deze verandering is dat ik mijn conditie toch prima op peil houdt en kan meedoen met een sportevenement als ik daar (soms op het allerlaatste moment) zin in heb. Met andere woorden is het meer sporten om het sporten geworden. Gewoon genieten van het (sport)moment zonder het moeten-gevoel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten