woensdag 7 oktober 2009

Trainingsschoen en wedstrijdschoen

ASCHWIN:

Ik ben nu te laat om hier nog mee te gaan experimenteren vóór de marathon, maar ik ben me toch alvast eens aan het oriënteren op het gebruik van een (lichtere) wedstrijdschoen naast mijn trainingsschoenen. De afgelopen jaren heb ik verschillende merken hardloopschoenen gebruikt.
Eerst een paar jaren op Nikes gelopen. Erg lichte en flexibele schoentjes, maar om er hele dagen op te trainen was het toch niet mijn ideale schoen. Ik kreeg er regelmatig last door aan beide kniëen. Op aanraden van een speciaalzaak, probeerde ik daarna maar eens een model van Adidas. Dat beviel me eigenlijk helemaal niet. Mijn voeten zijn vrij klein en smal en bij de Adidasmodellen is de leest voor mijn gevoel toch te breed. Vandaar dat er nog een paar andere merken voor mij afvielen. Er bleef echter één merk over waar ik nu, na al dat gewissel tussen de verschillende merken, al vele jaren trouw aan ben: Asics. Precies weet ik het niet, maar ik denk dat ik nu al toe ben aan mijn vijfde of zesde paar na elkaar. Bij normale training heb ik geen last meer van mijn voeten, enkels en kniëen. Van het merk heb ik gedurende de afgelopen jaren wel verschillende modellen gehad. Maar wel altijd een hardloopschoen met goede demping: ideaal voor allerlei soorten training. Als het ware een allround-model.

Nu heb ik al meerdere malen gehoord en gelezen dat bij intensievere hardloopprogramma's (gerichte duurtrainingen, interval en wedstrijden) het aan te raden is om naast je trainingsschoenen ook een paar wedstrijdschoenen aan te schaffen. Ten eerste is het altijd goed om je schoeisel af te wisselen (ook in de dagelijkse 'gewone' schoenmodellen) en ten tweede komt het je wedstrijden ten goede als je gebruik maakt van een lichtere, sneller afwikkelende schoen.

Asics heeft bijvoorbeeld een veel gebruikte wedstrijdschoen die ik spoedig eens ga passen in de winkel. De Gel DS Racer VII (zie hieronder). Alweer het 7e model van deze succesvolle schoenenreeks van Asics.




Als trainings- (en tevens wedstrijd-)schoen gebruik ik nu de Asics Gel Nimbus (zie foto's hieronder). Alweer mijn 3e paar van dit zelfde model.




Ná 18 oktober ga ik eens op onderzoek uit, zodat ik in 2010 kan gaan experimenteren met het afwisselen van trainings- en wedstrijdschoenen.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Aschwin

    Ik loop al jaren op asics kayano,
    en doe dit met 2 paar gelijk. ( dus wissel steeds af )
    Daarnaast beschik ik ook over de Asics racer.
    ideaal voor wedstrijden maar maximaal 10 a 15 km.
    dit ivm demping.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Aschwin

    Was me naam vergeten er bij te zetten bij vorige reactie

    Groetjes
    Edwin de Jaeger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar loop jij dan de wedstrijden bóven de 15 km mee?

    BeantwoordenVerwijderen