donderdag 22 oktober 2009

Van mijn geloof af gevallen

ASCHWIN:

Ik ben van mijn geloof af gevallen!

Na jaren op verschillende Asics-schoenen te hebben gelopen (de neutrale schoen 'Nimbus'), heb ik deze avond een paar nieuwe hardloopschoenen van het merk 'Brooks' gekocht. Ook voor het eerst geen neutrale schoen, maar een model met lichte anti-pronatie: de 'Adrenaline GTS9'. Zie foto hieronder:


Na de klachten die ik reeds ondervond in de voorbereiding op de marathon aan mijn knieën, met name na de lange duurlopen van boven de 25 km, én mijn klachten tijdens de marathon in Amsterdam, die ook ontstonden na 25 km, had ik vandaag een afspraak bij een hardloopspeciaalzaak in Middelburg. Een podoloog heeft daar opnamen gemaakt van mijn voetafzet en -landing tijdens het hardlopen. Hieruit blijkt dat ik in lichte mate bij de landing met de enkels naar binnen knik. Niet echt veel, maar toch genoeg om na zo'n 25 km er behoorlijk last van te krijgen aan knie en heup.
Bij afstanden tot anderhalf uur is dit knikken van de enkel nog geen probleem. De spieren van het bovenbeen compenseren dan deze afwijkende stand zodat de knie redelijk recht blijft scharnieren. Maar na anderhalf uur kunnen deze spieren dat niet langer blijven compenseren en ontstaat er oprekking van de kniepezen en daarna zelfs aan de bovenbeen- en heupaanhechtingen. Dát is dus waarschijnlijk de hoofdreden geweest van mijn pijn tijdens het afgelopen weekend.

Het bovenstaande Brooks-model voorkomt door de anti-pronatiezool dat de enkel naar binnen knikt. Natuurlijk heeft ook Asics een dergelijk model (de 'Kayano'). Maar na opmeting blijkt de leest van de Brooks beter te passen bij mijn voeten.

De komende weken zal blijken tijdens de trainingsloopjes of ik een goede keuze heb gemaakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten