zondag 24 januari 2010

Hardloophype

ASCHWIN:

Er wordt dezer dagen op hardloopsites en -blogs veel geschreven over het lopen op teenschoenen of zelfs op blote voeten. Is er een nieuwe hype aan het ontstaan?

Eerst was er de zogenaamde teenschoen. Een schoen, zoals je hier op de foto ziet, die losse teendelen heeft en je het gevoel geeft alsof je op blote voeten loopt. De teenschoen werd wel al langer gebruikt door vooral kayakers, surfers, klimmers en ook binnen yoga-kringen. Maar nu dus ook steeds meer door lange afstandslopers. De voorstanders beweren dat ze hierdoor veel minder last hebben van de typische hardloopblessures. Tegenstanders waarschuwen voor het feit dat door het ontbreken van enige demping in de schoenen, het juist veel meer tot hardloopblessures zal leiden...


En zoals dat altijd gaat met dit soort dingen: nu zijn er steeds meer fanatiekelingen te vinden die ook geheel blootvoets hun lange afstanden lopen. Bij dit soort hypes zijn dat meestal maar een paar 'die-hards' die er bij zweren. Maar voornamelijk in de VS (waar anders, in dit soort gevallen...) lijkt het nu toch een steeds grotere schare aanhangers te vinden. In vrijwel alle grote steden zijn clinics 'barefoot running' te vinden.

Wel een aardig interview met een 'barefoot runner' heb ik hieronder geplaatst. Ultra-runner Leif Rustvold verteld hoe hij in aanraking is gekomen met barefoot running en wat hem er zo in aanspreekt.



Maar wat je er ook van vindt, je merkt ook bij de grote hardloopschoen-merken een trend naar steeds lichtere, minimalere schoenen. De dempingslaag wordt weer steeds 'dunner' gemaakt. Door moderne technieken kan dat ook steeds beter; dezelfde hoeveelheid demping kan worden bereikt met minder materiaal. Als deze ontwikkeling zich doorzet, dan lopen we over een paar jaar allemaal op superlichte schoentjes met een minimum aan dikte van de zool.

Of hebben we over een paar jaar helemaal geen schoentjes meer nodig? Of hooguit een teenschoentje als je de ondergrond niet helemaal vertrouwd?

1 opmerking:

  1. Beste Aschwin,
    Ik weet niet of het nog jaren duurt voordat we met z’n allen barefoot door het leven gaan. Wel weet ik uit ervaring dat de sociale acceptatie van Barefoot running in Nederland erg laag is. Er wordt nog nogal vreemd opgekeken naar de hardloper op blote voeten.
    Tot ver in de herfst heb ik wekelijks (deels) getraind op blote voeten. Voor mij is barefoot running de ultieme wijze van hardlopen. Door het lopen zonder rubber onder je voeten reageert je lichaam op elke ondergrond anders, een hele mooie ervaring!
    Een andere ervaring heeft mij geleerd om heel langzaam over te stappen van het lopen met schoenen naar barefoot, ik had toch wat blessures aan mijn middenvoetsbeentjes opgelopen.
    Nu ben ik overgestapt naar de Chi-running en loop voornamelijk op wedstrijdschoenen. In het voorjaar gaan de Vibram FiveFingers aan en in de zomer weer barefoot. Ik kan niet wachten, gewoon doen!
    Groet, Martin

    BeantwoordenVerwijderen