maandag 4 januari 2010

Vakantiewerkje

ASCHWIN:

Er zijn ook voordelen aan het verplicht binnen blijven tijdens zo'n kwakkelige kerstvakantie. Laat ik daar dan maar eens een berichtje over schrijven.
Zo heb ik mijn tijd maar eens genomen om wat uitzoekwerk te doen dat eigenlijk ook een beetje hoort bij de afsluiting van een jaar. Op mij lagen de de volgende taken al enige maanden te wachten: ordenen en opbergen van foto's, cd's en boeken.

Foto's ordenen is tegenwoordig vooral een digitaal klusje. Niet zo heel veel werk, maar je moet er wel even voor gaan zitten achter (of eigenlijk 'voor'...) je pc. Het branden van de cd-tjes als backup kost eigenlijk nog de meeste tijd.
De cd's ordenen is al van een heel andere orde. Probeer die maar eens even weer allemaal op alfabet te krijgen in het opbergsysteem. Misschien ligt het aan de hoeveelheid, maar dat kostte me toch een hele middag.
En als laatste, en ook leukste klus, het ordenen van de boeken en/in de boekenkast. Vooral voor het oog, geeft dat toch het mooiste resultaat. Tevens ook erg prettig dat alles weer op alfabet staat en is terug te vinden.
Hier een groot gedeelte van mijn trotse resultaat:


Als je zo bezig bent en al die mooie muziek en boeken voorbij ziet komen die je het afgelopen jaar met zoveel plezier geluisterd en gelezen hebt, dan ontstaat aan het eind van het jaar bij mij ook altijd de behoefte aan het opstellen van 'lijstjes'.
En dus, omdat ik het niet kan laten, volgen hier mijn favorietenlijstjes van 2009. Welke muziek en verhalen maakten de meeste indruk? Niet allemaal ook gemaakt in 2009, maar wel voor het eerst gehoord of gelezen in 2009. Immers, soms ontdek ik muziek of schrijvers pas als ze alweer 'uit' zijn... Maar goed, wat mooi is blijft mooi. Toch?! En een tip om mee hard te lopen op je mp3-spelertje: Kyteman. Probeer maar eens; geeft energie! En zet daarna dan meteen ook even Sigur Ros op, voor de cooling-down...


Favoriete muziek in 2009:
  • Sigur Ros ('Með suð í eyrum við spilum endalaust' uit 2008)
  • Fleet Foxes ('Fleet Foxes' uit 2008)
  • Kyteman ('The Hermit Sessions' uit 2009)
  • Benjamin Herman ('The London Session' uit 2006)
  • The American Analog Set ('Set Free' uit 2005)
Favoriete boeken in 2009:
  • Douglas Coupland ('Leven na god' uit 1994)
  • Jonathan Safran Foer ('Extreem luid en ongelooflijk dichtbij' uit 2005)
  • Armando ('Krijgsgewoel' uit 1986)
  • A.F.Th. (=v.d. Heijden) (uit de cyclus 'Homo duplex', deel 0 ('Movo Tapes' uit 2003)) en deel 1 ('Schervengericht' uit 2007)
  • Annelies Verbeke ('Slaap!' uit 2003)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten