maandag 8 februari 2010

Wat is zwaarder?

ASCHWIN:

Soms twijfel ik wel eens over wat nu eigenlijk zwaarder is: een lange duurloop of een intensieve intervaltraining.

Zo'n lange duurloop over 25 km, zoals afgelopen zaterdag, voel ik in mijn lichaam tot de volgende dag. In de spieren, de knietjes, soms de heup. Ik merk dan dat het toch altijd weer een belasting is voor het lichaam.
Vandaag liep ik zo'n 8 km, waarbij de training enkel bestond uit interval-runs. Lichamelijk heb je tijdens en na zo'n training niet zo'n last, maar je merkt wel dat het op een andere manier uitput: met name conditioneel.
Het herstel na zo'n intervaltraining gaat ook veel sneller dan na een lange duurloop.

Maar wat is nu eigenlijk zwaarder? Waarschijnlijk is het aanvullend op elkaar en gewoon op een andere manier belastend.

Het is eigenlijk voor het eerst dat ik bewust met die intervaltrainingen dit jaar aan de gang ben. Voorgaande jaren waren de trainingen toch vooral gericht op het volbrengen en uitbreiden van de duurlopen. Ik ben benieuwd of mijn wekelijkse intervaltrainingen ook gaan renderen tijdens de halve en hele marathons. Volgens de deskundigen en de theorie zou dat inderdaad het geval moeten zijn. We zullen zien... Maar één ding is zeker: die intervaltrainingen zullen nooit mijn favoriete bezigheid worden!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten